Reenzarini

Sunday 14 September 2014

SAAT BILA CINTA MULA BERSEMI 13



BAB 13

      “Aniza...” Ya hanya Aniza yang boleh bantu aku. Setelah memberitahu Aniza tentang kedatanganku ke KL, barulah hati aku tenang. Kalau tidak tak tahulah ke mana harus aku menumpang. Mujurlah aku rapat dengan keluarga Aniza. Dapatlah aku menumpang kasih keluarganya.

***********
            
             Hiruk pikuk Pudu Raya membuatkan diriku terasa pening. Sudah dua jam diriku menunggu Aniza. Rimas dengan badan yang keletihan.  Letih kerana memikirkan apa yang berlaku.

            Ke mana Aniza ni? Dah janji nak jemput aku, takkanlah Aniza dah lupa kut? Gerutu aku dalam hati.

            “Fika!” Kelihatan Aniza melambai tak jauh dari situ.

            “Aniza! Akhirnya kau datang juga. Aku risau kalau kau tak datang jemput aku. Ke manalah aku nak pergi?”Terus aku memeluk Aniza.
           
“Dahlah tu, tak payahlah nak buat jejak kasih lagi.” Satu suara menegur kami.

            “Abang Am! Ini abang Am, kan?” Tanyaku ragu-ragu.

            “Amboi ! Cik puteri. Ini abang Am la, siapa lagi? Baru beberapa bulan tak jumpa dah lupakan abang Am.

            “Mana kak Ana?” Tanyaku pada abang Am. Mataku liar mencari kelibat orang yang ditanya tadi.

“Dia kerja,” jawab abang Am.

            “Kenapa tak bawa kak Ana sekali? Ramai-ramai, kan seronok.” Tanyaku lagi.
           
            “Takkanlah nak bawa rombongan cik Kiah nak jemput cik putri kita ni,” perli abang Am.

            Kami ketawa serentak mendengar kata-kata abang Am itu. Abang Am suka sangat memanggil aku puteri. Katanya aku bagaikan putri. Entah apa-apalah abang Am ni.

         “Abang Am, laparlah. Jom makan.” Ajak Aniza sambil mengusap perutnya. Sejak pagi tadi dirinya belum sempat menjamah makanan.

“Jomlah! Abang Am belanja hari ini.”

           “Ini yang sayang abang Am lebih ni,” ucap Aniza dan aku serentak. Itu adalah trademark kami berdua bila abang Am belanja makan. Kami beredar menuju ke kereta. Beg pakaian aku, abang Am  masukkan ke dalam kereta.

 “Nak makan dekat mana?” Tanya abang Am.

“Ikut abang Am la nak makan di mana pun. Fika ikut saja.”Ujarku.

            “Okey! Abang Am bawa ke satu tempat yang special sempena kedatangan  cik Putri.” Kalau Amirul Farhan ni, dekat mana pun dikatanya special. Asalkan makanan yang disajikan itu sedap.

             Tiba di restoran, kami serahkan soal memilih makanan kepada abang Am. Abang Am sedang bercakap dengan pelayan restoran. Kami tidak mempedulikannya.  Abang Am  tahu citarasa mereka berdua.

            Kami berbual sementara menunggu hidangan disediakan.

            “Puteri nak cari kerja ke?” Soal abang Am padaku.

            “Ya, abang Am. Tapi Fika pun tak tahu kerja apa yang Fika nak? Fikiran Fika ni buntu dengan apa yang berlaku. Tak sangka semua ini berlaku pada Fika.” Air mata bergenang di tubir mataku. Kesedihan kembali melanda hatiku.

          “Sabarlah puteri. Abang Am pun tak sangka Amer sanggup mengkhianati Fika. Mungkin ada hikmahnya dengan apa yang berlaku?” Nasihat abang Am padaku.

            “Bukan salah abang Amer. Kak Iffah yang perangkap abang Amer.” Gugur juga air mataku. Teresak-esak tangisanku.

           “Sabarlah Fika,” Aniza memeluk tubuhku.

       “Menangislah Puteri. Lepas ini jadilah insan yang kuat dan tabah.” Lembut abang Am memberikan nasihat.

           “Apa salah Fika abang Am. Tergamak kak Iffah rampas abang Amer dari Fika.” Air mata yang mengalir  aku usap dengan jari.

            “Sabarlah Puteri, abang Am doakan esok menjanjikan kebahagiaan buat Puteri.” Ucap Amirul Farhan.

            “Insya-ALLAH! Selepas ini Fika akan menjadi bertambah kuat.” Janjiku.

            Setelah makanan sampai mereka makan dengan berselera. Sedaya upaya Am dan Aniza cuba menceriakan hati Afika Najwa.

            Setelah makan abang Am menghantar kami berdua ke rumah sewa Aniza. Hanya tiga orang yang menyewa di rumah itu. Tak lama lagi seorang dari mereka akan berpindah kerana akan berkahwin.

***********

Aku duduk berteleku di balkoni rumah sewa kami.  Kegelapan malam tanpa bintang. Bintang pun tahu hati aku sedang merana. Malam ini adalah malam pernikahan abang Amer dan kak Iffah.

           “Selamat berbahagia abang Amer. Mungkin jodoh abang Amer bukan dengan Fika tapi dengan kak Iffah. Kak Iffah yang bertuah kerana menjadi isteri abang Amer. Abang Amer yang baik , abang Amer yang penyayang. Mulai hari ini Fika janji akan buang jauh-jauh cinta Fika pada abang Amer. Selamat tinggal kenangan. Fika akan mulakan hidup baru. Semoga esok menjanjikan kebahagiaan buat Fika.”Bisik Afika Najwa.

Aku teringat kembali bagaimana kak Iffah menuduh aku merosakkan baju pengantin yang telah dijahit oleh mak.

“Mak!! Siapa yang rosakkan baju Iffah mak?” Jerit Iffah  dari dalam bilik.

“Kenapa ni Iffah? Kalau tak menjerit tak bolehkah Iffah?”Tanya emak pada kak Iffah. Aku juga mengikut mak masuk ke bilik kak Iffah. Kebetulan waktu tu aku baru saja keluar dari bilikku.

“Tengok ni, baju pengantin yang mak jahit ni dah koyak.”Kak Iffah mengadu pada emak.

“Masya-ALLAH! Macam mana boleh jadi macam ni Iffah? Semalam elok saja mak tengok.” Tanya mak pada kak Iffah.

“Entahlah mak. Orang masuk saja dalam bilik lihat baju ni dah koyak. Nanti….” Gunting yang berada tak jauh dari situ diambilnya.

“Mak! Orang tahu siapa yang buat semua ini. Ini buktinya.” Gunting di tangan diserahkan pada emaknya. Emak pandang aku.

Aku tahu gunting di tangan kak Iffah itu adalah gunting kepunyaanku.

“Fika! Mak tak sangka Fika sanggup buat semua ini!!” Renungan mata mak menakutkan aku. Tak pernah aku tengok mak marah sebegitu rupa.

“Bukan Fika mak. Percayalah cakap Fika mak. Fika tak tergamak buat semua tu.” Rayuku pada emak.

“Orang dah agak dah mak! Fika mesti berdendam dengan orang. Fika dendam sebab Amer dah pilih orang. Sebab tu dia sakit hati dengan orang.” Sengaja diapikan lagi kepala emaknya. Hei! Baju yang kolot tu nak suruh orang pakai. Jangan harap. Orang dah sediakan baju yang lagi canggih, gelak Iffah dalam hati.  Rasakan kau Fika.

"Mak!  Orang tak nak Fika ada dalam rumah ni masa orang nikah nanti. Manalah tahu Fika ada hati nak rosakkan majlis orang nanti. Nanti tak pasal-pasal dia goda suami orang." Semakin berapi hati emak dihasut kak Iffah.

"Mak tak nak Fika ada dalam rumah ni bila kak Iffah nikah nanti. Pergilah ke mana-mana pun mak tak kisah asalkan jangan ganggu majlis ini." 

"Mak....kenapa layan Fika macam ni? Fika tak salah mak." Tangisku sambil merayu dengan mak.


"Pergi! Pergi ! Mak tak nak tengok muka Fika lagi."

"Mak...... Ampunkan Fika mak. Jangan halau Fika mak. Fika tak ada sesiapa lagi mak." 

Fika!!


No comments:

Post a Comment