Reenzarini

Friday 29 August 2014

SAAT CINTA MULA BERSEMI 10



BAB 10

Afika Najwa muncul sambil menatang dulang di tangannya. Hati Amer Rafik kembali berbunga bila kekasih hati berada di depan mata. Lembut perlakuan kekasih hatinya membuatkan Amer Rafik tersenyum sendiri. Sejuk mata yang memandang. Inilah bakal isteri dan ibu kepada anak-anakku.

Perlahan aku meletak dulang  di atas meja kopi di ruang tamu.  Senyuman aku berikan pada abang Amer.

            Mata Amer asyik merenung wajah manis kekasih hati yang sudah lama tak bertemu. Mereka saling berbalas senyuman. Senyuman manis Afika Najwa menawan hatinya. Bukan saja Fika mempunyai wajah yang comel , tapi Fika juga mempunyai budi bahasa yang lemah lembut. Itulah yang paling memikat jiwanya.

            “Abang Amer, jemputlah minum.” Pelawaku lembut.

            “Fika apa khabar? ”Tanya Amer Rafik. Bibirnya menguntumkan senyuman manis buat gadis yang dicintai.

            Sakit hati Iffah Najihah melihat kemesraan mereka. Hatinya penuh dengan panas yang membara.

            “Fika sihat. Aunty dan uncle apa khabar?” Tanyaku lagi. Ibubapa  abang Amer juga baik denganku sejak aku bertandang ke rumah mereka.

            “Mereka sihat. Mereka kirim salam pada Fika. Mama tanya bila Fika nak ke sana lagi? Mama rindukan Fika,” beritahu Amer.
           
            “Mama nak belajar cara membuat sambal tumis ikan bilis dari Fika. Mama cakap sambal tumis ikan bilis yang Fika buat hari tu sedap sangat.” Amer  Rafik menyampaikan pesanan  mamanya.

            “Fika memang pandai membuat sambal tumis ikan bilis. Mak cik pun kalah dengan Fika. Entah dari mana Fika dapat bakat memasak ni?” Beritahu puan Khatijah.

            “Bukannya susah nak membuat sambal tumis ikan bilis tu, Iffah pun pandai membuatnya.” Lagi-lagi Fika yang kena puji. Fika itu…… Fika ini. Sakit hati Iffah mendengar pujian dari Amer Rafik.

            “Eh! Bukan semua orang ada kebolehan memasak, mak cik. Kena dengan tangan juga. Fika ni tergolong dalam mereka yang berkebolehan. Bertuah siapa yang dapat berkahwin dengan Fika.” Wajah Fika dipandangnya tak jemu. Siapa lagi? Akulah yang bertuah tu.

Aku pula malu-malu bila dipuji oleh abang Amer. Bila aku terpandang jelingan kak Iffah terus aku mematikan senyuman aku itu.  Apa hal pula kak Iffah ni? Tak habis-habis nak marahkan aku. Semua aku buat salah.Rungutku dalam hati.
“Minumlah cepat Amer. Sekejap lagi bolehlah kita bertolak.” Gesa Iffah Najihah.  Sakit hatinya melihat Amer dan Fika asyik berbalas senyum dari tadi. Dia yang berada di situ tak dipedulikan oleh mereka. Sakitnya hati.

            “Abang Amer, nanti makan tengahari dulu. Fika dah masak rendang yang abang Amer suka pesan tu.” Sejak semalam abang Amer beritahu nak makan rendang daging hasil masakan aku.
           
            “Tak sabar  abang Amer nak rasa masakan Fika,” perutnya diusap perlahan. Kami  tergelak serentak. Kak Iffah macam biasalah. Masam saja wajahnya. Entah apalah yang tak kena di matanya.

            “Tak payah makanlah Fika! Kami nak cepat bertolak, nanti lambat pula sampai ke sana.” Tolak Iffah Najihah. Lagi lama berada di sini, bertambah  sakit hati dan matanya melihat mereka asyik berbalas senyuman sejak tadi.
           
            Kedengaran kereta encik Borhan masuk ke halaman rumah.

            “Itu pun pak cik dah balik.”  Puan Khatijah bangun menuju ke pintu menyambut kepulangan encik Borhan.

            "Assalamualaikum!" Encik Borhan memberikan salam bila dilihatnya Amer Rafik berada di situ.

            “Waalaikummussalam,” jawab mereka serentak. Amer Rafik bangun  untuk bersalaman dengan encik Borhan.

            “Apa kahabar pak cik?”  Amer Rafik bertanyakan khabar encik Borhan.

            “Pak cik sihat, duduklah Amer.” Pelawa encik Borhan.

            “Kenapa tak hidangkan makan tengahari? Semua dah siap, kan Fika?” Encik Borhan bertanya pada Fika, bila dilihatnya tidak ada makanan yang terhidang di meja makan. Dia tahu sejak pagi lagi Fika sudah berada di dapur. Anaknya itu memang rajin ke dapur, kalau nak dibandingkan dengan Iffah jauh bezanya.

            “Fika dah siapkan semuanya ayah, tinggal nak hidangkan saja.” Lembut Afika Najwa menjawab.

            “Apa tunggu lagi, hidangkanlah. Ayah pun dah lama tak makan rendang daging yang Fika masak. Terliur pula ayah mendengarnya.” Puji encik Borhan

            “Tak payahlah ayah. Lambat pula nak sampai ke Johor Bharu.” Bangkang Iffah Najihah.

            “Apa pula tak payah. Penat Fika masak semua tu. Dah siap pun. Pergilah hidangkan. Boleh kita makan bersama.” Arah encik Borhan. Tak suka melihat perangai anak sulungnya yang kasar.
            Muka masam Iffah direnungnya. Apa sajalah yang tak kena dengan budak Iffah ni, nak naik angin saja. Adalah tu yang tak kena di hati anaknya itu. Malas nak melayannya.

            “Ha! Iffah , Apa tunggu lagi. Cepatlah pergi bantu Fika. Boleh cepat makan.” Kata ayahnya lagi.

“Apa pula Iffah yang kena buat? Iffah dah elok pakai baju, nanti kotor pula baju Iffah ni.” Bantah Iffah Najihah.

            “Biarlah Fika saja yang buat bang. Fika dah biasa buat semua tu.” Puan Khatijah pula memihak pada Iffah Najihah. Naik lemaklah budak tu.

            “Pak cik, boleh saya bantu Fika di dapur?” Amer berharap encik Borhan membenarkan dia membantu Fika. Kesian kekasih hatinya.
           
            “Pergilah, boleh juga Amer bantu Fika tu. Sejak pagi lagi dia dah ke dapur, langsung tak berehat. Kesian pula pak cik melihatnya. Nak harapkan orang dalam rumah ni, pemalas.” Mata encik Borhan memandang wajah Iffah dan isterinya. Bagi muka sangat dengan Iffah, naik lemaklah budak tu.
           
            Tanpa berlengah, Amer menuju ke dapur. Kelihatan Fika sedang menghidangkan makanan. Terdapat renik peluh di dahi Fika.

            “Fika, boleh abang Amer bantu Fika?” Kesian melihatkan Fika yang sibuk menghidangkan makanan. Sejag air sirap sudah siap dibancuhnya.

            “Abang Amer, buat apa di dapur ni? Nanti kotor baju abang Amer. Pergilah abang Amer duduk dekat depan . Berbuallah dengan ayah Fika.” Terperanjat Fika bila melihat Amer sudah berada di sisinya.

            “Tak mengapa , abang Amer ada bawa baju spare.  Kotor boleh tukar.”Jawab Amer Rafik. Sapu tangan dikeluarkan dari poket seluarnya. Peluh di dahi Fika dilapnya lembut.

            “Abang Amer, biar Fika lap sendiri.”Sapu tangan di tangan Amer dicapai dan dilap ke dahinya yang berpeluh. Sapu tangan tadi diserahkan kembali pada Amer.
           
            “Terima kasih abang Amer.” Senyuman manis aku berikan pada abang Amer. Wajah abang Amer kurenung sayang. Baru kini aku perasan betapa kacaknya Amer Rafik. Senyuman Amer  Rafik mampu mencairkan hatinya.

            “Abang Amer nak tolong Fika, kan?” Tanya Afika Najwa lembut.

            “Mestilah, kesian abang Amer tengok Fika buat semua ni. Fika penat, kan?” Tanya Amer Rafik.

            “Tak mengapalah abang Amer, Fika memang suka memasak. Fika ikhlas buat semua ini.” Jawabku.
           
“Abang Amer tolong bawa jag air tu ke meja makan dekat depan tu.”  Aku tunjukkan meja makan pada abang Amer.

            “Baiklah sayang, abang Amer bawa dulang ini ke depan dulu.” Sejag air dan gelas yang sudah bersusun di dalam dulang diangkat Amer dan dibawanya ke depan.

            “Iffah tak malu ke tengok tetamu yang bantu Fika di dapur. Sampai bila Iffah nak berperangai macam ni? Satu apa pun tak tahu? Macam mana nak kahwin kalau nak uruskan rumahtangga pun tak pandai. Lama-lama Johan pun lari.” Nasihat encik Borhan berikan pada anaknya.

            “Nanti Iffah pandailah bang. Bukannya dia tak tahu nak buat kerja rumah. Nanti dia belajarlah.” Puan Khatijah  pula membela Iffah Najihah.

            “Awak pun pergilah bantu Fika tu. Penat budak tu buat semuanya sendiri. Sejak pagi lagi budak tu dekat dapur. Awak tak kesiankah tengok Fika tu ,Tijah .” Nasihat encik Borhan pada isterinya.

            Entah apalah nak jadi dengan isteri dan anak sulungnya itu? Dulu elok sikit perangai isterinya tapi setelah Iffah bekerja , berubah pula perangai isterinya. Kerja kerani saja pun.

            “Yalah! Saya nak pergilah ni,”  Puan Khatijah bangun dengan perasaan yang tak puas hati.

           Anak dan emaknya sama saja perangai, bisik encik Borhan kesal.


5 comments:

  1. Akak pleaseeeee smbung tak mampu ku berharap smpai habis...rindulaa..sedih bila n3 yg tu xde...

    ReplyDelete
  2. Insya-ALLAH. Ingatkan tak ada yang suka cerita tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. nice..jalan cerita menarik..teruskan berkarya...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih untuk adik-adik yang sentiasa membaca dan menyokong karya kak Reen.

    ReplyDelete