Reenzarini

Saturday 7 December 2013

BILA CINTA MULA BERBISIK 10



BAB 10

            Alya Maisarah yang sedang memeluk mak Nab terus meleraikan pelukannya. Dia ni memang, tak boleh tengok orang nak berkasih sayang dengan mak Nab. Dengki….
               
            "Asyik berpeluk saja. Dah siap masak ke? Sudah-sudahlah tu nak buat drama king pun." Ady Ikram  bertanya sambil berjalan ke peti sejuk. Setelah peti sejuk di buka tangannya terus mencapai sekotak  apple hijau yang telah di buka. Alya pantas mencapai gelas dan di hulurkannya pada Ady Ikram.

            "Abang dah lapar ke? Sekejap lagi Alya hidangkan . Abang pergilah solat dulu." Alya sabar menanti jawapan dari Ady Ikram yang sedang meneguk air apple.

            "Perut aku dah lapar, takkan nak tunggu sekejap lagi. Tak boleh nak makan dulu ke?" Wajah Alya yang sedang berdiri direnungnya. Gelas ditangannya dihulurkan pada Alya.

            "Ady…..kalau iye pun lapar, pergilah solat dulu." Mak Nab menyampuk percakapan pasangan suami isteri itu.

            "Ady bukan apa mak Nab….perut ni dah lapar. Tak sabar nak makan masak asam pedas ikan merah kesukaan Ady."Terliur air liurnya bila teringatkan asam pedas Alya. Dirinya mengaku masakan asam pedas Alya kena dengan tekaknya. Sepanjang ingatannya,apa saja yang dimasak Alya semuanya kena dengan tekaknya. Walaupun selama ini Alya sering menjauhi dirinya tapi bila Alya balik Alya selalu menghantar hasil masakannya pada mak tuk.

            "Tunggulah sekejap Ady! Elok Ady pergi solat dulu. "Arah mak Nab. Sungguh pun mak Nab hanya pembantu dirumah itu tapi Ady Ikram amat menghormati mak  Nab. Sudah dianggap mak Nab seperti ibunya sendiri. Selama ini mak Nab adalah orang yang mengasuhnya sejak kecil.

            "Baiklah  mak Nab! Ady naik ke atas dulu. Sekejap lagi Ady turun makan." Laju saja kakinya melangkah keluar dari dapur. Sempat lagi dia menjeling Alya yang sejak tadi masih berdiri macam patung di situ. Comel pula bini aku, getusnya dalam hati. Mulut saja kata tak nak tapi hatinya siapa yang tahu? Ego!

            "Alya tunggu apa lagi ! Cepat hidangkan makanan .Sekejap lagi suami Alya nak makan. Kalau dia turun tengok makanan belum siap dihidang ,mahu mengamuk suami Alya tu. Alya bukan tak tahu perangai Ady . Nak mengamuk saja kerjanya! Apa yang tak puas hati pun mak Nab tak tahu?" Tangannya sibuk menyenduk lauk ke dalam mangkuk.

            "Mak Nab….biar Alya bawa ke depan."Alya terus membawa mangkuk ke depan tanpa menunggu jawapan dari mak Nab. Cepat-cepat dihidangkannya makanan supaya bila Ady Ikram turun nanti semuanya dah siap dihidang. Setelah memastikan semuanya telah dihidang, barulah Alya boleh bernafas lega.

            Usai solat Ady Ikram turun ke ruang makan . Tak sabar nak makan ikan asam pedas kegemarannya. Agak lama juga dia tak makan masakan asam pedas. Kalau orang lain masak tak pernah nak kena dengan seleranya.

            Alya sendukkan nasi ke pinggan Ady Ikram. Ady Ikram yang tak  sabar terus menghirup kuah asam pedas. Huh! Sedap. Pekat dan cukup masamnya.

            "Ady! Kalau iye pun tak sabar nak makan masakan bini kamu, tak boleh ke kamu duduk dulu. Ini tidak ,makan sambil berdiri. Tak senonoh betul kamu ni Ady, " tegur mak Nab.

            Cepat saja Ady Ikram duduk bila ditegur oleh mak Nab.  Punya tak sabar nak hirup kuah asam pedas hingga terlupa dia sedang berdiri.


            "Mak Nab jemputlah  makan  sekali. Ramai-ramai makan tak adalah sakit mata tengok orang  tu." Sempat lagi nak kutuk Alya. Alya diam  saja. Disenduknya nasi ke dalam pinggannya dan untuk mak Nab disenduknya sekali.

            "Kejap lagi mak Nab makan. Mak Nab ada kerja nak dibuat dekat belakang tu." Sengaja nak biarkan pasangan pengantin itu makan tanpa ganguannya.

            "Mak Nab duduk sini." Tangan mak Nab ditarik dan di dudukkan mak Nab dikerusi.
Biarlah mak Nab temankan mereka berdua makan . Rasa kekok bila makan berdua dengan Ady Ikram. Nampaknya Ady Ikram dah tak pandang kiri kanan dah. Asyik dengan asam pedasnya.

            Mak Nab turutkan saja permintaan dari Alya . Kesian pula bila melihat muka kesian  Alya tu. Tak sampai hati nak hampakan permintaan Alya itu. Mak Nab juga makan dengan berselera. Sesekali makan masakan orang laian barulah terbuka seleranya.

            "Pandai Alya masak asam pedas ni.Cukup terasa semuanya, "puji mak Nab.

            "Mak Nab juga yang ajar Alya kan?" Jawab Alya.

            "Tapi sekarang Alya dah lawan tokeh, masakan Alya lebih sedap dari mak Nab." Puji mak Nab.

            "Mana ada mak Nab. Sama macam mak Nab ajar Alya."Jawab Alya Maisah bila mak Nab terus memuji dirinya.

            "Ha! Ady! Kamu kalau dapat makan asam pedas bini kamu masak dah tak ingat dunia dah, "tegur mak Nab.

            "Sedap mak Nab!" Jawab Ady Ikram. Nasi di dalam pinggannya sudah habis.
                "Alya! Tambah nasi untuk abang Ady." Pinggannya dihulurkan pada Alya. Tanpa banyak bicara Alya menambah nasi ke dalam pinggan Ady Ikram. Sedap sangat ke masakan aku ni, gumam Alya dalam hati.

*********
            Tak sangka pula Datuk Sulaiman dan Datin Aminah bertolak balik ke kampung hari itu juga.  Kata mereka ada urusan di lading .Tinggallah Alya dan Ady Ikram dalam rumah itu. Mak Nab juga ikut balik ke kampung. Peti sejuk telah mak Nab penuhkan awal-awal lagi. Macam ada komplot saja. Datin Aminah telah berpesan supaya mereka berdua balik setelah seminggu berada di KL.
               
            Kini hanya tinggal mereka berdua di banglow itu. Terasa begitu sunyi bila di tinggalkan sendirian . Sejak petang tadi Ady Ikram telah keluar entah ke mana? Jumpa kawan kut?Getus Alya dalam hati.

            Kedengaran bunyi kereta masuk ke halaman banglow.Panjang pun umur. Baru sebut dah muncul. Pintu di buka dari luar kerana Ady Ikram telah berpesan dia ada membawa kunci . Tak perlulah nak susahkan diri nak buka pintu untuk Ady Ikram. Jangan nak cari pasal dengan Ady Ikram.Silap-silap mengaum saja kerjanya. Itu baru mengaum kalau di ngapnya Alya, lagi naya. Ady Ikram tu di mulut saja kata tak suka tapi dalam hati ada taman. Kerana malu dengan kawan-kawannya langsung tak nak mengaku sukakan Alya. Hipokrit.

            Alya diam tanpa menegur Ady Ikram yang baru saja masuk ke dalam rumah. Takut sebenarnya dengan Ady.  Ady Ikram juga naik ke tingkat atas tanpa menegur Alya. Alya juga malas nak menegur Ady Ikram. Hairan juga dengan Ady Ikram. Sekejap elok sekejap tak elok. Kalau nakkan sesuatu barulah Ady Ikram bertegur sapa dengannya.

            "Benci tau dengan abang Ady ni. Tak sukalah dia buat Alya macam ni." Gumam Alya perlahan.
            Televisyen  yang  sedang  menayangkan  drama  Korea sudah tidak menarik tumpuannya. Tumpuannya kini hanya pada Ady Ikram yang telah berada di dalam bilik mereka. Sampai bila nak macam ni ? Sedangkan mereka adalah suami isteri. Macam orang asing saja. Punat off ditekan. Malas nak tengok bila hati dah ke tempat lain.

            Dengan lambat-lambat Alya mendaki tangga menuju ke tingkat atas. Tombol bilik di pulas perlahan. Dadanya berdebar-debar sewaktu menapak ke dalam bilik. Tidak ada sesiapa di dalam bilik. Sliding door yang terbuka ,membuatkan angin yang bertiup terasa nyaman.

            Perlahan Alya meninjau ke balkoni. Ady Ikram sedang berdiri di sana. Alya berpatah balik ke almari pakaian dan mengambil sehelai gaun tidurnya. Di bawanya masuk ke bilik air dan membersihkan diri dan berwuduk. Solat Isyak di tunaikannya.

            Usai solat Alya menyikat rambutnya yang semakin panjang dan menyapu lotion badan supaya kulitnya sentiasa lembab. Lebih-lebih lagi tidur dengan memasang hawa dingin. Dicalitnya sedikit pewangi jenama Avon Far Away di pergelangan tangan dan di cuping telinganya. Entah kenapa sejak sepuluh tahun yang lalu bila tidur dia akan memakai wangian tersebut.. Hanya itu pewangi yang sesuai dengan dirinya sejak sepuluh tahun yang lalu. Jika memakai pewangi lain dia akan mengalami alahan atau pening.

            Alya mendekati sofa dengan sehelai selimut. Direbahkan dirinya di sofa. Dengan berselimut hingga ke paras dada Alya cuba melelapkan matanya. Tak dipedulikannya Ady Ikram yang sedang termenung di balkoni.Terdengar sliding door ditutup. Matanya semakin kejap dipejamnya. Kenapa hatinya asyik berdebar-debar sejak siang tadi.Terasa tubuhnya terawang-awang di udara.  Mata yang terpejam rapat tadi terus terbuka.

            Macam tak percaya pula dengan apa yang sedang di alaminya. Adakah dia sedang bermimpi? Adakah  apa  yang  dilihatnya  kini  hanya  mainan tidurnya. Tapi bukankah dia belum tidur lagi? Bagaimana semua ini berlaku? Monolog Alya dalam hati.

            "Abang!! Apa yang abang buat ni? Abang letakkan Alya ke bawah kalau tidak Alya menjerit." Ugut Alya. Terperanjat melihat Ady Ikram sedang mencempung dirinya.

            "Menjeritlah! Kalau Alya nak abang campak Alya dekat luar tu. Nak!" Soal Ady Ikram sambil tersenyum sinis. Sakit hati Alya melihat senyuman Ady Ikram.

            "Abang nak angkat Alya ke mana ni? Janganlah campak Alya ke bawah." Rayu Alya.Takut …..kalau Ady Ikram betul-betul campak dia ke bawah.

            "Mulai malam ini aku nak kau tidur bersama aku. Kau nak sangat jadi isteri aku kan?Sekarang aku nak kau layan aku. Kau taka da pilihan lagi." Tubuh Alya di campaknya di atas katil yang bertilam lembut. Lampu yang tidur yang malap membuatkan wajah Alya samar-samar dimatanya. Ady Ikram terus mendekati Alya.

            "Abang….ampunkan Alya bang. Alya belum bersedia untuk semua ini. Alya tak mahu bang. Tolonglah Alya." Tangisan Alya tak dipedulikan oleh Ady Ikram . Apa yang dia tahu hatinya sakit bila Qaser mengatakan dia penakut kerana belum pernah bersama dengan Alya. Dia akan buktikan dia bukannya penakut seperti yang dikatakan oleh Qaiser. Akan dibuktikannya.

            "Ini yang kau nakkan ? Kau  yang  nak sangat bersama dengan aku kan?" Kini Alya sudah berada di dalam pelukannya. Hatinya sudah dikuasai dengan dendam  dan  keinginan untuk  membuktikan  pada  Qaiser  dan  kini  nafsunya   sedang bergelora. Dengan kata-katanya yang lembut. Di pujuknya Alya hingga Alya merelakannya.

           
            Di lekapkan jarinya ke bibir Alya membuatkan Alya terdiam. "Alya….. abang sayangkan Alya," tanpa  disedarinya  dia sendiri sudah menyayangi Alya sejak dulu. Tapi hingga kini Ady Ikram masih dengan egonya. Enggan mengakui dirinya sudah mencintai Alya. Entah bilalah Ady Ikram akan sedar dengan kesilapannya itu.

3 comments:

  1. best! cant wait for the next chapter :)

    ReplyDelete
  2. Akak!! Bila nk update bab 11.. !! Saya dh x sabar sabar nii!! Hehehe ^___^… By the way good luck!! Terbaiklah kak reen... hehehe ^___^

    ReplyDelete