Reenzarini

Friday 6 December 2013

BILA CINTA MULA BERBISIK 9



BAB 9
            "Cepatlah aku dah dahaga ni !" Panggil Ady Ikram kuat. Tak lama kemudian muncul Alya menatang dulang yang berisikan air milo. Dulang itu diletakkan di atas meja.

            "Abang Ady minumlah air milo ni tapi masih panas. " Alya duduk disebelah Ady Ikram dan menyendukkan mee goreng untuk Ady Ikram. Untuk dirinya disenduk sedikit saja mee goreng itu. Entahlah rasa macam tak ada selera nak makan.

            "Mak Nab …..mana mak tuk dan tuk ayah? Dari tadi Ady tak nampak mereka? "Tanya Ady Ikram bila mak Nab muncul dari dapur.

            "Datuk dan Datin dah ke pejabat. Ada mesyuarat hari ini." Jawab mak Nab.

            "La! Kenapa tak cakap dengan Ady, selama ini Ady pun selalu menghadiri setiap mesyuarat yang diadakan?" Tanya Ady Ikram.

            "Datuk dan datin cakap tak payah  . Alya tak sihat. Datin pesan biar Ady jaga Alya yang tak sihat," jawab mak Nab.

            "Dah besar panjang macam tu pun nak suruh orang jaga, mengada-ngada !" Kata Ady Ikram sebelum berlalu ke ruang tamu.

            "Alya! Jangan ambil hati dengan Ady tu. Lepas makan nanti, Alya makan ubat ni." Beberapa paket ubat mak Nab serahkan pada Alya. Datin Aminah telah berpesan padanya supaya menjaga Alya. Ady Ikram? Bukannya boleh harap sangat dengan Ady tu.

            "Baiklah mak Nab nanti Alya makan, " jawab Alya. Mak Nab terus ke dapur menyiapkan kerjanya.

            Setelah mengemas meja makan, Alya ke bahagian belakang rumah untuk membasuh pakaiannya dan Ady Ikram. Dimasukkan pakaian kotor suaminya dan pakaian dirinya ke dalam mesin basuh. Pakaian pengantin mereka diasingkan kerana kata mak tuk pakaian itu akan dihantar ke cucian kering. Entahlah dirinya pun tak tahu bagaimana cucian kering tu. Ikut sajalah kata mak tuk.

            "Lah! Dekat sini rupanya Alya. Puas mak Nab cari Alya. Ingatkan Alya dah naik ke bilik untuk berehat." Terkejut Alya bila ditegur dari belakang.

            "Mak Nab….terperanjat Alya. Kenapa mak Nab cari Alya ke?" Soalnya pada mak Nab.

            "Ni mak Nab nak tanya Alya. Hari ini Alya nak makan apa? Alya cakap saja nanti mak Nab masak." Mak Nab kalau dengan Alya ,apa saja makanan kesukaan Alya di masaknya.Maklumlah dia sendiri tak ada anak. Pada Alya Maisarah dan Ady Ikram saja tempat dia tumpang bermanja.

            "Apa saja mak Nab masak Alya makan. Abang Ady nak makan apa?" Soal Alya pada mak Nab.

            "Ady tu….apa mak Nab masak semuanya dia makan." Ady Ikram memang seorang yang tak cerewet pasal makan. Semua yang dimasak dia bedal .

            "Alya….mak Nab dah pesankan, biar mak Nab buat semua ni. Nanti datin Aminah marahkan mak Nab biarkan Alya buat kerja. Tengok tu dahi Alya pun masih ada kesan benjol. Jom ikut mak Nab ke dapur. Biar mak Nab tuamkan dahi Alya tu."Tangan Alya ditariknya dengan lembut. Alya mengikut saja bila tangannya ditarik oleh mak Nab.

            "Duduk sini, arah mak Nab." Alya mengikut saja arahan mak Nab. Mak Nab mengambil sesuatu di dalam mangkuk.

            "Apa tu mak Nab?" Soal Alya Maisarah.

            "Telur rebus ! Buat tuam dahi Alya yang benjol tu." Jawab mak Nab.

            "Kepala abang Ady pun benjol mak Nab," beritahu Alya malu-malu.

            "Mak Nab tahu. Mak Nab dah suruh dia tuam kepalanya sendiri." Entah apa-apalah pengantin baru berdua ni. Baru semalam dah benjol-benjol kepala. Ganas betul. Gumam mak Nab dalam hati.

            "Biar Alya tuam sendiri mak Nab. Mak Nab kan banyak kerja nak buat." Telur yang berbungkus dengan tuala nipis itu diambil dari tangan mak Nab. Dituamnya di dahi yang benjol itu.

            "Alya!! "Jerit Ady Ikram dari ruang tamu.Terperanjat Alya hingga terlepas bungkusan telur ayam yang dibungkus dengan tuala nipis itu.

            "Apa hal dengan Ady tu Alya ?Asyik menjerit saja kerjanya. Dah kena fenomena menjerit ke? Soal mak Nab sambil gelak. Tak habis-habis nak protes Ady tu.  Dapat teman tidur malam pun masih lagi nak protes. Apa lagi yang tak kena entahlah?Gumam mak Nab dalam hati.

            "Alya!! Terdengar jeritan Ady Ikram lagi. Apalah yang Ady Ikram mahu dari Alya .

            "Alya ke depan dulu  mak Nab. Lambat-lambat nanti runtuh pula rumah ni." Gelak Alya dan mak Nab bersatu.

            "Ada apa abang panggil Alya?"Tanya Alya lembut. Dengan singa ni kena cakap lembut-lembut takut kena baham pula.Ya- Allah berdosa pula gelarkan suami aku singa. Rasanya hanya gelaran itu yang sesuai kut. Gelaknya dalam hati.
           
           "Kau ke mana Alya? Dari tadi aku menjerit panggil nama kau , macam nak tercabut anak tekak aku ni." Marah Ady Ikram. Alahai! Kenapalah dengan Ady Ikram ni. Tak habis-habis nak menyinga dengan Alya. Asyik nak cari pasal saja kerjanya. Mujurlah Alya tu boleh bersabar dengan kerenah Ady Ikram tu.

            "Alya sedang basuh baju dekat belakang tu, kenapa abang panggil Alya?" Tanya Alya lagi.

            "Abang Ady nak makan asam pedas, boleh Alya buatkan untuk abang Ady? Boleh pula buat baik kalau nak minta sesuatu. Kalau tidak tu…. aku ,kau saja bahasanya sejak menikah dengan Alya.

            "Boleh…..nanti Alya buatkan untuk abang. Ada apa-apa lagi yang abang nak Alya masakkan untuk abang?" Tanya Alya.

            "Kau ingat aku nak melantak macam kau tu." Badan Alya dipandang atas bawah. Nak perli  la tu.

            Kurus pula aku tengok Alya ni. Sejak bila dia mula kurus ni . Cuma muka Alya masih nampak chubby tapi comel,puji Ady Ikram tanpa sengaja. Patutlah semalam senang saja dia mencempung Alya ke katil. Malam ni kalau ada peluang nak cuba lagi. Dia kan bini aku,dah halal pun. Buat apa aku tengok saja. Bodoh betul aku ni. Tapi ego mau ada babe!Gumamnya dalam hati.

            "Tak adalah saja Alya tanya , kalau-kalau abang nak makan benda lain lagi?"Perlahan Alya bertanya.

            "Aku nak makan kau, boleh." Tanya Ady Ikram sambil merenung Alya dengan pandangan mata nakal.. Menyampah Alya tengok muka gatal Ady Ikram.

            "Abang jangan nak mengarut boleh tak?" Geram Alya dengan Ady Ikram.Laju Alya berlalu dari situ. Tiba di dapur Alya mengurut dadanya yang berdebar.

            "Kenapa Alya?" Soal mak Nab bila dilihatnya Alya Maisarah mengurut dadanya.

            "Tak ada apa mak Nab? Abang Ady nak makan asam pedas buatan Alya." Laju saja kakinya melangkah ke peti sejuk. Dikeluarkan ikan merah kesukaan Ady Ikram. Hari ini dia nak ikat perut Ady Ikram dengan masakannya. Biar Ady Ikram tak boleh lupakannya. Sentiasa teringatkannya.

            "Hari ini biar Alya yang masak mak Nab. Alya nak tambat hati abang Ady dengan air tangan Alya." Jawab Alya sambil tersenyum.

            "Biar mak Nab bantu Alya. Alya tu bukannya sihat lagi. Nanti apa-apa hal jadi pada Alya teruk mak Nab kena marah dengan Datin Aminah."

            "Baiklah  mak  Nab boleh bantu Alya."Tangan mak Nab di tariknya mendekati meja di dapur. Selepas itu hanya kedengaran suara mereka berdua bergurau senda sambil memasak.

            "Mak Nab…… Alya nak ke belakang sekejap.Nak tengok mesin basuh. Terlupa pula tadi Alya sedang membasuh baju." Alya bergerak untuk ke belakang.

            "Mak Nab dah sidai pun baju tu. Tak payahlah Alya ke belakang. Semuanya mak Nab dah uruskan.  Itukan kerja mak Nab."Beritahu mak Nab.

            "Lah! Kenapa mak Nab tolong sidai baju tu? Alya baru nak merasa menjadi seorang isteri." Beritahu Alya.

            "Tak mengapa Alya. Alya dah penat memasak tadi, sebab tu mak Nab bantu Alya sidaikan baju-baju tu."

            "Terima kasih mak Nab kerana membantu Alya . Sayang mak Nab!" Alya memeluk mak Nab.

            "Mak Nab sayangkan Alya seperti anak mak Nab sendiri. Mak Nab nak lihat Alya bahagia mulai hari ini. Jangan sedih-sedih lagi." Mak Nab membalas pelukan Alya.

            "Apa hal berpeluk di dapur ni! "Tanya satu suara . Menyibuk saja kerjanya. Orang nak berpeluk pun tak boleh…

No comments:

Post a Comment