Reenzarini

Thursday 28 May 2015

JUJUR AKU MENCINTAIMU 9


BAB 9 

RANIA ADIRA duduk termenung di balkoni. Sengaja dimatikan lampu di balkoni. Hanya pancaran dari lampu di halaman rumah yang menyinari taman bunga mama yang indah.

“Di sini rupanya kau! Aku ingatkan dah lari ke mana tadi?” Suara Hijaz memecah kesunyian di balkoni. Poyolah sangat. Buat apa aku nak larikan diri. Ingat aku ni apa? gerutu Rania Adira dalam hati.

“Tak sejuk ke duduk di sini?” Tanya Hijaz. Dia berpeluk tubuh menahan kesejukan. Mungkin nak hujan malam ini.

“Sejuk pun, badan saya. Buat apa awak peduli?” Balas Rania Adira. Bukan dia nak kurang ajar tapi setiap kali suaminya bercakap, ada saja yang menyakitkan hati Rania Adira.

“Macam ni kau jawab bila suami kau bertanya?!”  soal Hijaz Saufi garang.

Garanglah sangat. Tak takut pun.Gerutu hati Rania Adira.

“Awak suami saya ke? Bukankah awak dah berpesan dengan saya, jangan anggap awak sebagai suami saya. Awak juga tak pernah terima saya sebagai isteri awak. Tak payahlah awak nak pedulikan saya,” bidas Rania Adira.

“Kau kalau tak menjawab memang tak sah, kan? Jom masuk tidur,” ajak Hijaz.

Segera Rania Adira pandang wajah Hijaz yang samar-samar di penglihatannya. “Awak dah gilakah ajak saya tidur?  Nak tidur, pergilah tidur. Takkan nak minta saya dodoikan awak.” Sempat Rania Adira kutuk Hijaz.

Op! Sorry….silap cakap. Pergi masuk tidur. Dah lewat ni. Jangan ingat aku kemaruk sangat nak tidur dengan kau. Kalau bukan mama yang suruh aku panggil kau masuk tidur, tak ingin aku nak ajak kau tidur.” Sempat lagi Hijaz menyakitkan hati Rania Adira.

Rania Adira pejamkan matanya. Barulah dia faham. Tadi mama ada masuk ke bilik mereka. Bertanya padanya kalau ada apa-apa yang diperlukan Rania Adira?

“Sudah! Pergi masuk tidur. Aku nak kunci pintu. Nanti ada pulak yang terbang masuk ke sini.”

Macamlah susah sangat nak kunci pintu ini. Aku pun boleh kunci. Saja dengkikan akulah tu. Tanpa berlengah Rania Adira masuk ke dalam bilik. Di mana aku nak tidur malam ini? Perlukah aku tidur di atas katil bersama dengan Hijaz Saufi? Jangan harap nak kongsi katil dengan lelaki gatal tu.

“Tunggu apa lagi, pergilah tidur!” Tiba-tiba Rania Adira disergah Hijaz dari belakang. Pintu sudah dikuncinya.

“Awak, kalau tak sergah saya dari belakang boleh tak? Terperanjat saya tau!” Hijaz Saufi tak menjawab tapi Rania Adira lihat bibirnya seakan tersenyum. Perlahan dia mendekati katil yang sudah berhias cantik. Terdapat taburan bunga mawar merah di atas tilam itu.

“Nak ke mana pula tu?” Sergah Hijaz Saufi.

La! Tadi suruh aku tidur. Sekarang nak tanya pula. Macam-macamlah Hijaz ni.

“Saya nak tidur la.” Jawab Rania Adira sambil memandang wajah Hijaz. Handsome juga laki aku.

Alahai lembutnya suara. Hati…. jangan mudah tertipu dengan perempuan ini. Perempuan ini hanya mahukan kekayaan keluarga aku. Getus hati Hijaz Saufi.

“Kau boleh tidur di mana saja kecuali atas katil ini. Kau kena dengar arahan aku.”

Eleh! Ingat aku hadap sangat nak tidur dengan lelaki yang gatal macam kau. Dengan sukanya aku terima arahan kau itu. Tapi otak aku kata lain, hati aku kata lain.

Tangan aku sempat mencapai beberapa kelopak bunga mawar yang bertaburan di atas katil. Cantik! Bau harum bunga mawar memenuhi bilik yang berhawa dingin itu.

“Kau nak buat apa dengan bunga-bunga tu?” Tanya Hijaz Saufi.

“Nak cium. Takkan tak boleh kut?” Soal Rania Adira.

“Tak boleh! Tak boleh!” Bunga mawar yang berada di dalam genggaman tangan Rania Adira, Hijaz letakkan kembali di atas katilnya.

Kedekut. Kutuk Rania Adira dalam hati.

“Tak payah nak cium bunga tu. Serupa tak pernah jumpa bunga. Jakun!” Bebel Hijaz Saufi. Tubuh isterinya ditolak menjauhi katilnya.

Rania Adira berjalan menuju ke sofa.Tidur di sini pun boleh saja. Nampak macam lembut saja kusyen ini. Sedap kalau tidur di atas sofa. Maklumlah sofa mewah.

“Nak ke mana pula tu?” Soal Hijaz Saufi sambil bercekak pinggang.

 “Apa awak cakap tadi?” Soal Rania Adira geram.

“Nak ke mana tu?” Soal Hijaz sekali lagi.

“Eii! Nak tidurlah, dah mengantuk sangat. Mata pun dah tak larat nak angkat.” Kata Rania Adira geram. Rania Adira kedipkan matanya pada Hijaz. Konon dah mengantuk sangat. Hei….Hei….Tipu saja lebih! Rania Adira gelak dalam hati.

“Okey! Kau boleh tidur di sofa. Tapi ingat!  Jangan berani nak sentuh katil aku. Kalau kau sentuh juga, nahas aku kerjakan kau!” Hijaz memberi amaran pada Rania Adira.

“Abang ingat saya kemaruk sangat nak tidur atas katil tu? Saya rasa lagi selamat tidur dekat sofa.” Perli Rania Adira.

“Eh! Apa kau panggil aku tadi?” Tanya Hijaz Saufi.

“Panggil apa?” Balas Rania Adira kembali.

“Tadi kau panggil aku, abang. Aku tak suka kau panggil aku, abang. Mama aku tak pernah beranakkan kau!”

Alahai! Kerek gila laki aku. “Saya nak panggil apa? Apa kata mama dan abah nanti. Nanti mereka sangka saya tak hormatkan abang pulak.”Tanya Rania Adira kepada Hijaz.

“Panggil aku Hijaz. Hanya yang berhak saja yang boleh memanggil aku abang.”

“Lantak awaklah. Kalau mama dan abah tanya, saya cakap awak yang suruh saya panggil macam tu.” Rania Adira baring di sofa sambil memejamkan matanya. Mereka diam seketika.

“Nia! Kau dah tidur ke?”Aik! Dah tidur. Sekejapnya dia dah tidur. Tidur pun masih memakai tudung. Hijaz mendekati Rania Adira. Perlahan tudung di kepala isterinya dibuka. Dari cahaya lampu tidur dia duduk berteleku memandang wajah isterinya.

Cantiknya bini aku. Tak pernah aku jumpa wajah selembut ini. Perlahan dia mendekati wajah isterinya. Pipi isterinya di usap lembut. Dia dah tidur, bukannya dia tahu apa aku buat pada dia. Hijaz tersenyum sendiri. Perlahan bibirnya melekap ke pipi gebu itu.

Pang! Naik tuli telinganya ditampar oleh isterinya. Mata isterinya masih terpejam rapat. Tak pasal-pasal kena penampar isterinya. Ini mesti kes mamai. Getus hati Hijaz Saufi.

“Hoi nyamuk! Kau pergilah hisap darah orang lain. Tak tahu ke aku letih. Nak tidur pun tak senang!”

Boleh pulak dia mamaikan nyamuk. Kutuk Hijaz Saufi. Diusap pipi yang terkena tamparan isterinya tadi. Aduh! Tak berani Hijaz Saufi mengganggu tidur isterinya lagi. Kuat juga tamparan tadi. Tak pasal-pasal bengkak pula pipinya di tampar oleh isterinya.

Hijaz Saufi kembali ke katilnya. Sambil baring direnung wajah jelita isterinya. Ruginya aku tak layan isteri aku tadi. Dah halal apa salahnya. Kalau tidak dah dapat merasa betapa indahnya malam pertama. Tersengih macam kerang busuk Hijaz di dalam kesamaran cahaya lampu tidur. Akhirnya dia turut terlena. Wajah Julia jauh dari hatinya.

Padan muka. Jangan ingat aku mudah di tipu. Gerutu Rania Adira dalam hati. Sengaja dia mengeraskan diri bila Hijaz mengusap pipinya tadi. Tapi bila terasa pipinya dicium , timbul jahatnya nak mengenakan Hijaz. Kata tak suka tapi curi-curi cium aku, hipokrit. Dasar lelaki gatal. Bisik Rania Adira dalam hati.


**Kak Reen harap semua suka dengan apa yang kak Reen tulis. Jangan lupa komen jika ada yang perlu kak Reen betulkan. Kak love you all. Teman kak Reen.... Zar.....jangan lupa mu komen sikit apa yang Rini tulis di sini.

2 comments: