Reenzarini

Wednesday, 31 July 2013

SUAMIKU PENDENDAM NOMBOR SATU 14




BAB 14

Alahai  Dania!  Janganlah  kau  manja-manja  dengan  lelaki  tu.  Buatnya  dia terjatuh  cinta  pada  kau  macam  mana?  Susah  kau  nak  lari  jauh  dari  dia  tu.
             
          “Habis  tu  saya  tak  pernah  nampak  awak  berjalan  dengan  lelaki  pun.”
            
         “Dah  memang  boyfriend  saya  tak  ada  dekat  sini,  macam   mana  nak   nampak.
              
         “Kalau  macam  tu  apa  kata  saya  temankan  awak?” Cadang  Imran  Danish .

Apa  hal  pula  nak  temankan  aku,  desis  Dania  dalam  hati.
              
          “Tak  naklah  saya.  Awak  datang  dengan  kawan-kawan  awak, kan? Pergilah  temankan kawan-kawan  awak. Buat  apa  nak  temankan  saya?” Ujarku padanya .
              
             “Mereka  tak  kisah  pun  kalau   saya  temankan  awak.  Mereka  faham  perasaan saya.  Saya  dah  tak  ada  kelas  lepas  ni,”  terang  Imran  Danish.
              
             “Tapi  saya  kisah!”  Jawab aku  selamba .  Lelaki  tu  ketawa  bila  mendengar  kata-kata  gadis  di depanku  itu.  “Eh!  Tadi  aku  ada  buat  lawak  ke? " Bisikku  sendiri.

           “Awak  dah  makan  ke?”  Tanya  Imran  Danish. Imran  Danish  tengok  pinggan  bekas  makanan  ada  di  atas  meja. Dia  ni  selalu  makan  mee  goreng. Selalu  juga  dia  nampak  gadis  ni  makan  mee  goreng. Dia  tahu  sebab  dia  selalu  memerhati  gadis  tu. Sengaja  dia  cuba  menjauhkan  diri  takut  gadis  tu  lari  darinya.
             
         “Saya  baru  saja  makan,  awak  pergilah  makan  dengan  kawan-kawan  awak,” lembut   aku  berkata   pada  lelaki  tu  sambil  menunjukkan  pinggan  di depanku.
           
          “Awak  halau  saya  ke?”  Soal  Imran  Danish  sambil  memandang  wajah  gadis  itu.
            
         “Ya  la  kut ,”  kataku   tanpa  memandang   wajah  lelaki  tu .
            
 “Awak  ada  masa  free  tak  Ahad  ni?”  Soal  dia  padaku.
              
            “Kenapa?” Tanyaku  kembali  sambil  memandang  wajah  lelaki  di  sebelahku itu.  Aku  masih  menanti  jawapan  dari  dia  yang  duduk   di sebelahku.
             
              Agak  dekat  kami  duduk  membuatkan  aku  rasa  tidak  selesa.  Hatiku rasa  berdebar  bila  dia  merenung  mataku.  Akhirnya  aku memandang  ke depan  semula,  tak  sanggup  aku  merenung   mata  lelaki  tu  lama-lama.  
             
           ”Saya  nak  belanja  awak  makan,”  jawab  Imran  Danish  perlahan  dan  masih  lagi  merenung  gadis  itu .  Terpukau  Imran  Danish  melihat  mata  coklat  gadis  itu.
            
             “Awak  pergilah  belanja  orang  lain,  saya  sibuk.”
           
           “Alah!  Sekejap  saja,”  Imran  Danish  masih  lagi  memujuk.
           
            Sorry  la  awak!   Ahad  ni  ibu  dan  abah  saya  datang ,  saya  tak  ada  masa  lapang langsung.”
       
              “Tak   apalah   kalau   macam   tu .  Lain   kali   bolehkan?”  Tanya  Imran  Danish.
         
            “Insya- Allah!  Kalau  di  izinkan  ALLAH .” Jawabku perlahan .
            
              “Saya  pergi  dulu,  makanan   saya  dah  sampai  tu,”  ujar  Imran  Danish  bila melihat  kawannya  melambai  tangan  ke arahnya. Dia  membalas  lambaian  kawannya  itu.  Mungkin  memberi  isyarat  kepada  kawannya  supaya  tunggu  sekejap.
                                                                    
            “Okey!  Nanti  saya  jumpa  awak  lagi  ya.  Bye  sayang.”  Dia  terus   pergi  menyertai  kawan-kawannya  makan .  Sebelum  berlalu  sempat  lagi  dia  memberikan  senyuman  pada  gadis  itu.
             
              Siapa   yang   tak  terpikat  dengan  senyumannya  itu,  lebih-lebih  lagi  lelaki  kacak  macam  dia  tu. Tetapi bukan aku.
              
              Apa  kena  dengan   dia  tu ,  nak  bersayang-sayang  pula  dengan  aku?  Pada  hal  kenal  pun  tidak  hanya  bertegur  sapa  macam  tu  saja.  Buang   tebiat  apa  dia  ni?  Tapi   aku  senang  bila  berbual  dengan  lelaki  tu. Tambah   parah   jadinya   kalau   aku  jatuh  cinta  pada  dia  tu.  Leganya   hati  aku  bila  lelaki   tu  dah  pergi.  Aman  sikit  dunia.
             
                Tanpa  gadis itu sedari,  Imran  Danish  telah  menangkap beberapa keping  gambar    menggunakan   camera   telefon   bimbitnya.
            
              Bila  gadis  pujaannya  itu  memandang  kearahnya  dia  berpura-pura  menekan  telefon  bimbitnya .  Sebenarnya  dia  sedang  menangkap   beberapa  keping  gambar  gadis  tu.  Gambar  itu   akan  di hantar pada  kembarnya   Imran  Daniel .  Dia  akan  menceritakan betapa  gembiranya   dia   dapat   berkenalan   dengan   gadis   tu.
           
               “Tentu  Daniel  akan  cemburu  kerana  aku  mendapat  seorang  awek  yang  sangat  cantik ,”  gumam  Imran  Danish  sendiri.
     
              “Jangan  dia  jatuh  cinta  pada  awek  aku  sudahlah.   Kalau  Daniel  jatuh  cinta dengan  awek  aku , adakah  aku sanggup  lepaskan  gadis  tu  padanya?  Demi  Daniel, aku sanggup lakukan apa  saja walaupun terpaksa melepaskan  gadis kesayanganku  itu  walaupun  hatiku  menderita,  desis  hati  Imran  Danish.  Hubungan  mereka  berdua  sangat rapat.  Tidak  ada  rahsia  antara  mereka  berdua.  Daniel  juga  tahu  betapa  susahnya  dia  untuk  mendekati  gadis  idamannya  itu. 
             
          “Danish…. Kenapa  kau  bercakap  sorang-sorang  ni,” tanya  Lukman Hakim .  Hairan  pula  bila  di lihatnya  Imran  Danish  bercakap  sendiri  dan  tersengih-sengih  tak  habis-habis  sejak  tadi.
           
            “Biag  pi  kat  dia  Kim,  orang  tengah  angau  la  katakan.  Bukannya   kita  boleh  nak buat  apa?” Kata  Zamil  Ariff  yang  sedang  makan  tanpa  mempedulikan  Imran  Danish. Dia  faham  sangatlah   perangai  Danish  yang  suka  berangankan  gadis  idamannya  itu.  Lebih-lebih  lagi  bila  gadis   idaman Danish  itu  ada  di depan  mata.  Bertambah  angaulah  jadinya  Danish  tu.
           
           “Apa!! Danish  kena  penyakit  angau?  Danish  angaukan  gadis  mana  ni  Zamil? Tak  pernah-pernah  pun  selama  ni  dia  sangkut  dengan  siapa-siapa.” Pertanyaan  dari  Lukman  Hakim  di biarkan  tanpa  jawapan. Zamil  Ariff  meneruskan  suapan  ke  mulutnya  kemudian  barulah  dijawab  soalan  Lukman  Hakim  itu .
      
             “Kau  tanyalah  pada  tuan  punya  badan  tu,” juih  bibir  Zamil  menunjukkan  kepada  Imran   Danish   yang   masih  lagi  tersengih . Lansung  tak  sedar  apa  yang  sedang  dikatakan  oleh  kawan-kawannya.
       
             “Danish! Danish! Panggilan  dari  Lukman  Hakim  tadi  masih  tak  bersahut. 
 
             “Kau  tengok  kawan  kita  ni  Zamil ,  dah  teruk  angaunya  ni,” keluh  Lukman  Hakim.   
     
            “Oi  Danish!”  Kuat  Zamil  Ariff   memanggil  Imran  Danish.  Geram  pula  bila  melihat  Imran  Danish yang  masih  tersengih .  Mata  Imran  Danish  masih  tertumpu  pada  buah  hatinya.
         “Danish!” Terkejut  Imran  Danish  bila  kuat  namanya  dipanggil  oleh  Zamil  Ariff. Kau  ni  memang  tak   boleh   tengok  aku  senang  sikit ,  ada  saja  kau  nak  tanya  aku . Ada  apa  kau  panggil  aku  ni  Zamil?” Soalnya  pada  Zamil  Ariff.

          “Danish….  kawan   kita  ni  tanya ,  awatlah  angau  hang tu  teruk  sangat?”  Tanya  Zamil  Ariff .
             
             Imran  Danish  tergelak  mendengar  pertanyaan  dari  Zamil  itu.  Ketawanya  yang  kuat  tu  menyebabkan  beberapa  orang  siswa  dan  siswi  melihat  ke  arah  mereka.  Dania  juga  melihat  kearah  yang  sama.  Imran  Danish  melambai  tangan  kepada  Dania bila  dilihatnya  gadis  itu  juga  sedang  memandang  kearahnya.

           Cepat-cepat  aku  menundukkan  kepalaku.  “Malu  la  weh!"  Bisikku  sendiri.
           
           “Kau  nak  tahu  tak  Kim?  Aku  sedang  syok  gila  dengan  gadis  yang  duduk  di meja  tu.“  Tunjuk  Imran  Danish  kearah  gadis  yang  duduk  tak  jauh  dari  situ. Dari  situ 
dia  boleh  lihat  gadis  tu  cepat-cepat  menundukkan  kepala  bila  bertembung  pandang  dengannya. 

         “Malu-malu  pula dia,” bisik  Imran  Danish  perlahan . Lukman  Hakim  mengalihkan  pandangan  kearah  yang  ditunjukkan  oleh  Imran Danish.  Kelihatan   seorang   gadis   yang   sangat menawan  sedang  menyemak  sesuatu  di  meja  itu.  Padanlah  Danish  ni  angau  semacam  saja. Rupa-rupanya  dah  terpikat  pada gadis  rupawan,  desis hati  Lukman  Hakim. 
             
        “Wow!  Lawanya  gadis   tu  Danish. Bidadari  mana  pula  tu? Patutlah  selama  ini  kau  tak  layan  gadis-gadis  yang  tergedik-gedik  nakkan  kau. Rupa-rupanya  dah  ada  bidadari  yang  menanti.  Memang  sesuailah  dengan  kau  yang  tak  berapa handsome  ni.”  Lukman   Hakim ketawa bila Imran Danish menjuihkan  mulutnya . Lucu bila melihat mulut sahabatnya itu muncung seperti mulut itik.

         “ Danish! Itu  gadis  yang  berlanggar  dengan  kau  hari  tu  kan? Hari tu  aku  tengok  beria-ria  kau  marahkan  dia, tup, tup  hari  ni  dah  berkenan  pula. Hebat  juga  gadis  tu  boleh  buatkan  kau  angau  macam  ni.” Lukman  Hakim  ketawakan  Imran  Danish. Selama ini mana  ada gadis yang dapat  menawan hati sahabatnya itu.
             
           “Engkau  Kim  jangan  nak  potong  line  aku  pula.  Gadis  tu  dah  macam  nyawa  aku.  Hati  aku  ni  dah  tak  tentu  arah  kerana  penangan  gadis  tu,”  seloroh  Imran  Danish. Dia  sajalah  yang  tahu  betapa  susahnya  dia  untuk  mendekati  gadis  tu.  Asyik  kena  reject  dengan  gadis  tu  setiap  kali  bertembung  dengan  gadis  tu.
          
            “Jangan  risaulah  Danish,  aku  tak  akan  potong  line  punya.  Hani  aku  tu  aku  nak  campak  ke  mana ?”  Kata-kata  dari  Lukman  Hakim  membuatkan  Zamil  Ariff  dan  Imran  Danish  ketawa  kuat. Terlupa  pula  yang  Lukman  Hakim  dah  ada  teman  wanita.  Hani  tu  sejak  dulu  digilai  oleh  Lukman  Hakim. Dulu  dia  selalu  ketawakan  Lukman  Hakim  kerana  tergila-gilakan  Hani  sekarang  dah  kena  batang  hidung  sendiri.
           
           “Mengapa…  tak  percaya  ke?”  Tanya  Lukman  Hakim  kepada  mereka  berdua.
          
          “Aku   bukan   tak   percaya  Kim  tapi  ragu-ragu  saja,”  gurau   Imran   Danish.
            “Kau  jangan  risaulah  Danish.  Aku  ni  setia  hingga hujung  nyawa  pada Hani.”  Ce,ce,ce, macam   tajuk  novel  pula,” Lukman  Hakim  tergelak  dengan  pengakuannya  itu.
            
           “Sudahlah  tu  Danish,  cepatlah   makan.  Sekejap  lagi  aku nak  balik  mandi  sebelum  pergi  jemput  Hani. Kalau  lambat  kang  merajuk  pula  buah  hati  aku  tu.  Kau  bukan  tak  tahu  Hani  aku  tu  manja,”  Kata  Lukman  Hakim  pada  mereka.
              
           “Yang   manja   tu  la  yang  hang  dok  gila  separuh  mati  dari  sekolah  dulu   sampai  la  ni ,”  perli  Zamil  Ariff.
         
           “Alah  kau  ni  Zamil  macam  tak  tahu  pula  hati  aku  ni macam mana? Aku  macam  Danish  juga.  Hani  tu  la  nyawa  aku.  Semput  aku  nak  dapatkan  Hani  tu .  Kau  bukan  tak  tahu  perangai  Hani  masa  sekolah  dulu. Dia  buat  tak  endah  saja  kalau   aku   mengorat  dia  masa  sekolah  dulu.  Hampir-hampir  aku  nak  kena  tumbuk  dengan  Hani  masa  tu.  Kau  bukan  tak  tahu  Hani  tu  perangai  dia  kasar  sikit  masa  sekolah  tu.  Itu  pun  dah  masuk U barulah  dia  nak  dekat  aku.  Aku  ni  punyalah  angaukan  dia  siang  dan   malam.

              Dia   boleh   buat  dak   saja.  Memang  siksa  habislah  aku  masa  tu.  Ingatkan  aku  dah  gagal  dah  nak  pikat  Hani  tu.  Rupa-rupanya  dia  pun  sukakan  aku  cuma  dia  malu  nak  terima  aku  masa  tu  sebab  nak  berjaya  dalam  pelajaran  dulu. 

Aku  yang  terburu – buru nakkan  dia  masa  sekolah  tu.”  Celoteh Lukman Hakim lagi.
            
            “Aku  belajar  dekat  sini   pun   kerana   dia,   kalau  tak  dah  lama  aku  belajar  dekat  oversea  tu.  Aku   mana   boleh   berpisah  lama-lama   dengan  Hani  aku  tu   dah  dapat  takkanlah  aku  nak  sia-siakan  Hani  aku  tu,”  Lukman  Hakim  tergelak  mengenangkan  cinta  hatinya  itu.  Walaupun  dah  lama  mengenali  Hani  tetapi  kasihnya  pada  Hani  tak  pernah  berubah.  Malah  semakin  dia  menyayangi  Hani.

            “Kau   macam  mana   pula  Zamil?  Sampai   bila  kau  nak  pendamkan   perasaan  kau pada Tina tu,”  soal Lukman  Hakim.  Sejak  di  MRSM  lagi  mereka  tahu  Zamil  Ariff   sukakan  Tina  tetapi  Tina  pula   sukakan   Imran   Danish . Imran  Danish  pula  tak  pernah  pedulikan  Tina, Im  hanya  anggap  Tina  tu  kawan  saja. Tak lebih dari itu.










2 comments: