Reenzarini

Friday 19 July 2013

SUAMIKU PENDENDAM NOMBOR SATU 12






BAB 12

              Imran Danish tersenyum.  

            Mesti dalam  hati siap kutuk aku ni  perasan. Desis aku dalam hati.
           
             “Apa….. tak percaya ke?” Tanya aku pada Imran Danish sambil kelip-kelipkan  mataku  beberapa  kali.   
            
             “Percaya , siapa  cakap  saya  tak  percaya?” Imran Danish  tergelak perlahan.

             Apa  saja  yang  diketawakannya  tu.  Ini  mesti  perli  aku. Getus Dania dalam hati.
           
             “Senyuman   awak  tu  lain  macam  saja  saya  tengok.   Macam  senyum  perli  saya  pun  ada.”  Kata  aku  sambil  mencebikkan  bibirku.
           
            “Dah  senyuman saya  ni  macam tu.  Nak  diapakan?” jawab  Imran  Danish . Matanya  asyik  merenung  bibir gadis itu yang  mencebik  kepadanya. Dipandangan matanya  comel  sangat  bibir  gadis  itu.
               
             Hishh! Gatalnya  dia  ni,  ada  hati pula dia memerhatikan  bibirku  yang  menawan  ini. Aku  perlu  buat  sesuatu  supaya  dapat  lari  dari  lelaki  ni,  getus  hati  Dania.
                                                               
              “Aduh! Sakitnya  perut  saya.  Saya  nak  ke  toilet  sekejap.  Awak  jangan  ikut  saya.  Saya  nak  ke toilet  aje,”  Aku memberi  amaran  pada Imran Danish.  Tangannya  di usap  ke perutnya  konon  dia  betul-betul  sakit  perut.  Kalau  tak  bagi  amaran , Imran Danish  akan  ikut ke mana  saja  aku  pergi.  Sengaja  aku menipu konon aku nak ke toilet.  Padahal  aku  nak  melarikan  diri  dari  Imran Danish.  Tipu  lagi…..Banyaknya dosa aku.
           
             “Awak ingat, saya orang macam tu ke? Sampai ke toilet pun nak  ikut  awak?  Macam  mana  dengan  kanta lekap awak  yang  terjatuh tadi?  Awak  tak  nak  cari  ke?”  Soal Imran Danish.
             
             “Tak mengapa, saya boleh  beli yang  lain. Lagi  pun , tadi awak cakap saya  ni cantik   tanpa kanta lekap, kan? Tak payahlah saya nak pakai kanta lekap lagi.”  sengaja aku  memerli Imran Danish.
         
            Imran Danish mengelengkan  kepalanya  dan  tersenyum.  

            Senyum lagi. Dia macam tahu,  aku  menipu.  Lebih  baik  aku  blah  sekarang ,  kalau  tidak pecah tembelang  aku. Getus aku dalam hati.

            Aku sempat mencapai buku dari rak yang  aku belek  sebentar  tadi.  Buku  itu  aku  nak  pinjam dan cepat-cepat aku bergerak ke meja yang aku duduki tadi. Setelah mengemas  segala kertas di atas  meja , barulah aku membawa  buku-buku  itu kebahagian pinjaman  buku.
           
              Tanpa mengucapkan selamat tinggal pada Imran Danish, aku terus  keluar  dari  library. Aku tak nak Imran Danish ikut aku lagi. Nanti macam-macam di tanyanya? Dahlah  tadi aku berbohong mengatakan aku sakit perut. Perasaan bersalah aku kerana berbohong   pun,  masih  ada  lagi.

            Tak mengapalah Dania….. lain hari kau mintalah  maaf  dengan  dia   sebab  kau  tipu  dia  tadi.  Ya  tak  ya  juga!  Nanti  aku  minta  maaf  dengan  lelaki  tu  lagi,  bisik  hatiku.  
            
              Barulah  lega  sedikit  hatiku.  Apa yang penting , aku kena pergi  dari  situ  dengan  segera.  Tanpa  berfikir  panjang  lagi , terus aku beredar  dari  situ.
                                                                 
            Imran  Danish  yang  masih  berada  di dalam  library  cuba  menahan  gelak  dan  terduduk di lantai. Dia menutup mulut dengan  tapak  tangannya  untuk mengelak  ketawanya kuat di dengari oleh pelajar-pelajar yang sedang belajar di dalam library. Mujurlah  tempat dia duduk terlindung  dengan rak  buku dan jauh  dari  pelajar  yang berada  di dalam  library.            
       
            Macam-macamlah gadis tu. Lucu sangat bila melihat wajah gelabah gadis tadi. Bukan  dia  tak  tahu  gadis  tu  bersembunyi  darinya. Bila dah terkantoi  dengannya  tadi, terus  gadis itu berpura-pura sedang  mencari  kanta  lekapnya  yang  tercicir  di lantai. Cari  sampai  bila  pun  tak  akan  jumpa  kerana  tak  ada  benda  pun  yang  tercicir.  
              Aduh! Lucu  sangat  gadis  tu.  Bila  dah  terkantoi  macam  tu   terus  cakap  dia  sakit  perut  pula. Tengoklah  sampai sekarang  belum  muncul  lagi. Mesti  dah  larikan  diri  dari  aku ,  getus  Imran  Danish  sambil  tersenyum  sendiri.
          
                 Zamil Ariff yang sedang mencari  Imran  Danish , hairan bila  melihat sahabatnya itu  sedang  duduk  di lantai.  Imran Danish  sedang  menutup  mulut  dengan  tapak  tangannya .
         
             “Danish! Hang buat apa duduk atas lantai ni?” Pertanyaan dari Zamil Ariff mengejutkan Imran Danish.
                
             “Kau ni Zamil dah berapa kali  aku  pesan, jangan  main  sergah macam  tu  saja.  Terkejut  aku.  Kalau   macam   ni   selalu,   aku boleh  kena  sakit   jantung   tau.”
               
          Sorry,   sorry.   Aku   tak  sengaja .  Ni!  Pasai  apa  hang  dok  duduk  atas  lantai  ni? Hang  dah  buang  tabiat  ka  apa  Danish?  Kerusikan  banyak  tapi  atas  lantai  ni  jugalah  hang  nak  duduk. Tak  ketahwan  hang  ni.  Bangkitlah  woi!  Sampai  bila  la  hang  nak  duduk  atas  lantai  ni?  Tengok  orang  dok  tengok  hang,  depa  ingat  hang  ni  dah  tak  betui  ka  apa?  Jom  pi  study  dengan  aku,”  ajak  Zamil  Ariff.

           “Zamil…kau  tahu  tak?  Aku  terjumpa  gadis  yang  aku  suka  tu  dekat  sini .  Dalam  library  ni. “  Beritahu Imran Danish.
                                                                               
             “Mana?  Mana?”  Kepala  Zamil  Ariff  terjenguk-jenguk  ke sana  ke  mari.  Macam  itik  angsa  pula  rupa  kepala  Zamil  yang  terjenguk-jenguk  tu.  Terhambur  ketawa  dari  mulut Imran Danish tetapi  sempat  ditutup  mulutnya  dengan  tapak  tangannya.  Nasib  baik  sempat  tutup  kalau  tidak  kena  marah  dengan  petugas  di  situ.
  
             Lawak  gila,  bila  dia  tengok  kepala  Zamil  terjenguk-jenguk  macam  itik  angsa.  Agaknya  hari  ni  lawak  sedunia  kut  bila  semua  teman-temannya  asyik  buat  lawak  saja  sejak  tadi,  getus  Imran  Danish dalam hati.
              
             “Oi Danish!  Hang  sengih  ni  pasai  apa?  Tadi  hang  nak  cakap   pasai  awek  hang,  kan?  Pasai  apa  dengan  awek  hang  tu?  “Soal  Zamil  Ariff  perlahan,  takut  mengganggu  siswa  dan  siswi  yang  sedang  study .
             “Tak  ada  apa-apalah  Zamil ,  lupakan  saja apa  yang  aku  katakan  tadi.”
    
             Pasai  apa  pulak  ni  Danish?  Cuba  hang  cite  kat  aku.”  Pinta  Zamil  Ariff.
      
             “Kau  tahu  tak  Zamil? Gadis  tu  lucu  sangat.”  Beritahu  Imran  Danish.
              
              “Apa  yang  lucunya  Danish?”  Tak  faham  sungguh  Zamil  dengan  Danish  ni.  Gadis  secomel  tu  dikatakannya  lucu. Tang mana lucu pun dia tak tau.
             
          “Kalau aku cerita dengan kau pun, bukannya kau nak faham. Biarlah  aku  sorang  yang  faham  sudahlah.” Imran Danish  enggan  berkongsi  cerita  dengan  Zamil  Ariff.
        
          “Yalah  Danish  oi!  Hang  sorang  yang  faham  cukuplah.  Payah  betui  aku  nak  faham  bahasa  orang  angau  ni,”  Gerutu  Zamil  Ariff.

             Imran  Danish  menahan  ketawanya  bila  mendengar  bebelan  Zamil  Ariff  itu.  Esok  dah  kena  batang  hidung  dia  baru  tahu.
           
              “Sudah-sudahlah  tu Danish.  Jom  pi  study.  Ajak  Zamil  lagi.

             Zamil ni jangan  tak  tahu , dia  ni boleh dikatakan selalu dapat anugerah dekan.  Best  student  la  katakan.  Jarang  sangatlah  kalau  nak  tengok  dia ni duduk melepak.  Buang  masa katanya. Dia sedar dia orang susah, kenalah berusaha lebih untuk kesenangan  keluarganya.  Dia  ingin   membantu   keluarganya   di  masa  depan.
               
            Imran Danish pula? Walaupun tak pernah dapat anugerah dekan  tapi  setiap  kali  exam  dirinya tergolong dalam  mereka yang berjaya. Okeylah  tu!  Imran  Danish  tersenyum   sendiri.
 
          “Laa….. dok  sengih  lagi.  Biaq  pi  kat  hanglah  aku  tak  larat  nak  nasihat  dah. Orang  angau   memang   macam   ni   ka?   Macam   kera   dapat   bunga   pula   aku  tengok  hang  ni ,” tanya Zamil Ariff.  Entah  pada  siapa  dia  bertanya.  Langsung  tak  ada  jawapan.                 
           
               “Entah  betui   ka  dak  perumpamaan  yang  dia  bagi  tu  pun  dia  tak  tau.  Ni…. Danish punya  pasai  la.  Aku   pun  naik   biul  macam   dia  juga,”  bisik   Zamil  Ariff  pada   dirinya  sendiri.
             
            Biaq  aku  pi  study,  lagi   ada  pekdah  dari   dok  mengadap  muka  hang  ni ,  buat  aku   sama  sewel   macam   hang   ni.   Sat   lagi   dah   habih   angau   hang   tu,  pi   cari  aku   kat   meja  hujung   sana   nu .”  Zamil    Ariff   pandang   muka   Imran   Danish   yang  masih   lagi   duduk  tersengih.

          “Aik! Bukankah  tadi  kau  duduk  dekat  tingkat  atas?” Tanya  Imran  Danish masih  lagi  duduk  tersengih.

          “Banyaklah  tingkat  atas  hang.  Dekat  tingkat  atas  tu dah penuh  dan  tak  ada  kerusi  kosong . Dari  sampai  tadi  aku  dah  dok  kat  bawah  ni  hang  tak  perasan ka?

            Tak  ada  jawapan  dari  Imran  Danish. Imran  Danish  masih  lagi  tersenyum  sendiri.

           “Haihh!!  Dah   tak   dapat   nak   di  tolong  dah.   Aku  pi  dulu,” kata  Zamil  Ariff  sebelum  berlalu   dari   situ.
             
             “Orang  yang  dah  kena  penyakit  angau  ni  memang  teruk.  Dah  tak  peduli  apa  lagi.  Hai! Biag  pi  la  hang  Danish.  Orang  dah  angau  ni  susah  nak  bagi  nasihat.  Asalkan  hang  bahagia  sudahlah.  Aku  tak  mau  kata  apa  dah. Lama-lama  aku  yang  pening  tengok  angau  hang  ni.  Orang  lain  pun  bercinta  juga  tapi  tak  dak  la  angau  macam  Danish  ni.”   

********       
         
           Aku duduk bersendirian di kafetaria. Sengaja aku duduk di situ  sambil  menyemak assignment yang telah aku siapkan. Leganya hati. Esok boleh la aku hantarkan  pada Dr Hashimah. Alhamdullillah! Semua  tugasan  telah aku siapkan  mengikut  tarikh yang telah  di tetapkan.  Lega  hatiku seperti  terangkat  segala  beban  dikepalaku bila  semuanya  dah  selesai, hanya tunggu masa untuk di hantar.
            Kelas hari ini dah lama tamat.  Tak mengapa kalau aku duduk di kafetaria lama  sikit.  Tak  ada  apa  benda  pun  aku  nak  buat. Kalau balik ke kolej  kediaman pun, bukannya ada sesiapa di bilik. Bosannya. Teman sebilikku pulak ada hal masing-masing tak dapat  menemaniku .
         
          Tumpuan aku terganggu, apabila  mataku  terpandangkan satu  susuk  tubuh  yang sangat aku kenali. Aku usap  mataku beberapa kali untuk memastikannya.  Tak  sangka  boleh  jumpa  lagi dengan Imran Danish. Dalam  tak  pernah  jumpa….  ini  dah  berkali - kali  pula  terserempak dengan Imran Danish.
          
            Segera aku naikkan fail untuk  melindungi  wajahku  dari  dilihat  oleh Imran Danish.  Sesekali  aku  turunkan  sedikit fail itu  supaya  aku  dapat  memerhati  lelaki  tu  dari  jauh.
           
              Lelaki tu  berjalan bersama  dua orang kawannya.  Aku  perhatikan cara  dia berjalan, cara dia  berbual  dengan  kawan-kawannya. Leka  aku  memerhati Imran Danish.  Pakaian  yang  dipakai Imran Danish sangat  sesuai  dengan  susuk  tubuhnya  yang  tinggi  tetapi nampak  sasa.  Tentu  dia  ni  banyak  bersenam,  tengoklah  badannya  yang  sasa  tu. Tinggi  juga  dia  ni.

           “Mesti dia anak  orang  berada  macam aku juga. Tengok pada pakaian yang dipakainya, semuanya berjenama. Macam aku juga, suka beli  pakaian yang berjenama   walaupun mahal tetapi  berkualiti. Tapi  abah dan  ibuku yang kaya,  aku  hanya  menumpang  saja  kekayaan  ibu  dan  abahku." Getusku sendiri. 
       
              “Alamak!  Dia  perasan  ke  aku  sedang   mengintip  dia  ni?  Apa  aku  nak  buat  ni?  Nak  lari  pun  dah  tak  sempat,”  kataku sambil  mengigit  jari  telunjukku .  Aku  dah  gelabah  habis.

            
 








2 comments:

  1. Replies
    1. Sabar ya.Kak Reen ada masalah nak bengkokkan lutut.Jatuh 3 minggu yg lalu.Nak menulis pun susah.Mood nak menulis pun hilang.Insya-Allah kalau ada mood kak Reen masukkan n3 baru.

      Delete