Reenzarini

Saturday, 25 May 2013

SUAMIKU PENDENDAM NOMBOR SATU 8



BAB  8

           Dengan  bersusah  payah  Dania  merangkak   keluar  dari bawah  meja  tetapi     malang  tak  berbau,  kepalanya  pula  yang  terhantuk  ke  bucu meja.
              
         “Aduh!” Dania  mengusap  kepalanya  yang  terhantuk  tadi .  Sakitnya . Mamat  tu  juga  ikut  mengusap  kepala Dania. Dania  tepis  tangan  yang  sedang mengusap  kepalanya .
            
           “Jangan  pegang-pegang  orang  la .  Orang  tak  suka  tau .”  Dania  menjeling  mamat tu . Apa pegang-pegang…. dahlah  aku  terkantoi bila  tertangkap  bersembunyi  di bawah  meja  tadi .  Ini  dah  terhantuk  ke  meja  pula .  Malang  betul  nasibku , getus  Dania.
              
            “Awak tak  apa-apa ke? Sakit  lagi  kepala  awak? ” Soalnya  pada  Dania.   Dania  duduk  semula  di kerusi  yang  dia  duduk  sejak  sampai  ke  kafe  tadi .
              
              “Dah  okey  ke  kepala  awak  tu?”  Soal  mamat  tu  lagi  dan  masih  lagi  merenung  Dania .
           “Okey !“ Jawab Dania sambil  mengusap  kepalanya yang  terhantuk  tadi . Masih  terasa  sakit  di kepalanya.  Duit  syiling  yang  dijumpainya   tadi  dia  biarkan  saja  di atas  meja .  Bukan  duit  syiling  aku  pun,  biarkan  saja  di atas  meja  ni, desis  hati  Dania .
             
            “Awak sorang saja  ke?” Soal  mamat tu lagi. Kini  mamat tu telah duduk di sebelahnya.
            
          “Awak  ada  nampak  kiri  dan  kanan  saya  ni?  Ada  sesiapa ke bersama  saya? “Jawab  Dania  sinis.  Dah  tahu  nak  bertanya  lagi , gumam  Dania  lagi.
 Mamat  tu tersenyum  mendengar  jawapan  dari  Dania  sambil  duduk  di kerusi   yang  masih  kosong .
    
           “Boleh  saya  duduk  di  sini?” Tanya  Imran  Danish  sambil   merenung  wajah  Dania . Huh! Dari  tadi  tak  habis - habis  lagi  ke  nak  renung  aku ?  Kita  tau  la  kita  ni  comel , tak payahlah   awak   nak  tenung  kita  macam  tu,  bisik Dania dalam hati.
         
          “La!  Awak  dah   duduk  pun  baru  awak  nak   tanya   saya.  Kalau  nak  duduk,  duduk  sajalah . Tak  payahlah  nak  minta  kebenaran  saya.  Kafe  ni  bukan  saya  yang  punya, ” sinis  Dania  menjawab .

           Dania  mengambil  wet  tissue dari  dalam  beg   sandangnya . Dania  mengelap  tapak  tangannya  yang  terkena  lantai  tadi,  dah  kotor  sikit  tapak  tangannya  di  lekati  debu-debu  kecil.  Mamat  tu  ikut  memerhatikan  perbuatan  Dania  yang  sedang  mengelap  kedua-dua  tapak  tangannya .
            
               ”Kenapa dengan tangan awak tu ?”Tanya  Imran  Danish   pada   gadis  kesayanganya   itu. Risau pula dia melihatnya, manalah tahu kalau-kalau gadis kesayangannya ini cedera.
             
               “Awak  tak   nampakkah   apa   saya   sedang  buat  ni?” Perli  Dania  pada  mamat   tu .  Imran Danish  tergelak  bila  mendengar  gadis  tu  memerlinya . Lucunya  gadis  ni .   Seronok  dapat   berbual  dengannya . Terasa  lapang  dadanya.
          
                “Entah  apa yang lucu  sangat , dari   tadi  asyik  tersengih  saja. Tak   betul   apa  mamat  ni. Kenapalah  aku  suka sangat   kata  mamat   ni  tak  betul,”  kata  Dania  perlahan.  Tak  sayang  mulut  betullah  aku  ni . Dania  tampar  mulutnya   perlahan-lahan.
             
                “Kenapa  awak  tampar  mulut  awak  tu?”Soal  mamat  tu  pada  Dania. Terkejut bila gadis itu menampar mulutnya sendiri.
             
                “Tak  ada  apalah ,” jawab  Dania. Tak  sangka  pula  dia  perhatikan  perlakuan  aku itu . “Malunya  aku!” Bisik  Dania  perlahan .
              
                 “Saya  sukalah  bila  bercakap  dengan  awak.  Hati  saya  rasa  terhibur  bila  saya bercakap  dengan  awak.
              
               “Lawak  betul  awak  ni,” kata  Imran  Danish   sambil  tersenyum .
                                                                     
           “Awak  jangan  nak  buat  lawak .  Awak  ingat   saya  ni  pelawak  ke  apa?  Tak  ada  masa   saya  nak  hiburkan   hati  awak,” bidas  Dania  pada  mamat  tu.
             
          ”Maaflah   kalau   saya  ganggu  awak,”  kata   mamat   tu   sambil   memandang  wajah Dania.
              
          “Tahu  pun  awak  sedang  mengganggu  saya,  kalau  dah  tahu  ganggu ,  buat  apa  kacau  saya  lagi .  Pergilah  duduk   dengan  kawan-kawan  awak,” sinis  Dania  berkata  pada  mamat  tu .
            
           “Kesian  saya  tengok  awak   duduk  sorang-sorang ,  sebab  tu  saya  datang  tegur  awak,” terang  mamat   tu   pada  Dania .
             
         “Tak  mengapa …..   Saya  lebih  suka  duduk  bersendirian  daripada  berkawan  ramai-ramai  menyusahkan  saja,” Ucap  Dania  lembut .  Dah  datang  balik  perangai  manja  Dania  ni.
         
          “Ke  mana  kawan –kawan  awak  yang  lain  tu?” Soal  Imran  Danish .
             
          “Macam  mana   awak  tahu  tentang  kawan-kawan  saya  tu? “ Giliran  Dania  pula  bertanya  pada  Imran  Danish .  Selama  ni awak  intip  saya ke?” Soal  Dania lagi.
             
          “Mana ada ,  saya  pernah  nampak  awak  bersama  dengan  mereka . Itu  yang  saya  tanya  awak  tu . Manalah tahu kalau-kalau awak perlukan teman . Saya boleh temankan  awak . Saya  pun  tak  ada  apa-apa  nak  buat.  Sekejap  lagi  kawan-kawan  saya  pun   ada  hal  masing-masing.”
             
          “Tak   mengapalah !  Saya  dah  biasa  macam  ni.  Tak  perlu  awak  nak  temankan saya.  Kawan-kawan  saya  ada  hal  dekat  luar,  tak  dapat  nak  temankan  saya.  Jumpa  teman  lelaki  mereka.”
             
         “Habis   awak  ni  belum  ada   boyfriend   lagilah  ya?”  Tanya  Imran  Danish  ingin  menduga.

       “Siapa  cakap?  Pandai-pandai  saja  awak   cakap  orang  tak  ada  boyfriend,” ucap  Dania  sambil  menjeling  pada  mamat  tu. “Boyfriend   saya   ramai  tau,”  jawab  Dania   manja.
               
           Alahai  Dania!  Janganlah  kau  manja-manja  dengan  mamat  tu.  Buatnya  dia terjatuh  cinta  pada  kau  macam  mana?  Susah  kau  nak  lari  jauh  dari  mamat  tu.
             
        “Habis  tu  saya  tak  pernah  nampak  awak  berjalan  dengan  lelaki  pun.”  Soal  Imran  Danish  ingin  tahu.
            
        “Dah  memang  boyfriend  saya  tak  ada  dekat  sini,  macam   mana  nak   nampak,” kata  Dania dengan  manja.
              
         “Kalau  macam  tu  apa  kata  saya  temankan  awak?” Ujar  Imran  Danish .

Apa  hal  pula  nak  temankan  aku,  desis  Dania  dalam  hati.
              
      “Tak  naklah  saya .  Awak  datang  dengan  kawan-kawan  awak  pergilah  temankan kawan-kawan  awak , buat  apa  nak  temankan  saya?” Ujar  Dania  pada  mamat  tu.
              
           “Mereka  tak  kisah  pun  kalau   saya  temankan  awak .  Mereka  faham  perasaan saya.  Saya  dah  tak  ada  kelas  lepas  ni,”  terang  Imran  Danish  pada  Dania.
              
             “Tapi  saya  kisah!”  Jawab  Dania  selamba .  Mamat  tu  ketawa  bila  mendengar  kata-kata  gadis  didepannya  itu. “Tadi  aku  buat  lawak  ke? Bisik  Dania  sendiri.”

           “Awak  dah  makan  ke?”  Tanya  Imran  Danish. Imran  Danish  tengok  pinggan  bekas  makanan  ada  di  atas  meja. Dia  ni  selalu  makan  mee  goreng. Selalu  juga  dia  nampak  gadis  ni  makan  mee  goreng. Dia  tahu  sebab  dia  selalu  memerhati  gadis  tu. Sengaja  dia  cuba  menjauhkan  diri  takut  gadis  tu  lari  darinya.
             
         “Saya  baru  saja  makan,  awak  pergilah  makan  dengan  kawan-kawan  awak,” lembut   Dania  berkata   pada  mamat  tu  sambil  menunjukkan  pinggan  di depannya.
                                                                                                                                                                          “Awak  halau  saya  ke?”  Soal  Imran  Danish  sambil  memandang  wajah  gadis  itu.
            
          “Ya  la  kut ,”  kata  Dania   tanpa  memandang   wajah  mamat  tu .
     
         “Awak  ada  masa  free  tak  Ahad  ni?”  Soal  dia  dan  masih  menunggu  jawapan  dari  Dania.
              
            ”Kenapa? ”  Tanya  Dania  kembali  sambil  memandang  wajah  mamat  di  sebelahnya.  Dania  masih  menanti  jawapan  dari  mamat  yang  duduk  rapat  disebelahnya.
             
        Mata  Dania  dan  mata  mamat  tu  saling  merenung.  Agak  dekat  mereka  duduk  membuatkan  Dania  rasa  tidak  selesa.  Hati  Dania  pula  rasa  berdebar  bila  dia  merenung  mata  Dania.  Akhirnya  Dania memandang  ke depan  semula,  tak  sanggup   dia  merenung   mata  mamat  tu  lama-lama   takut   jatuh   cinta   pada   mamat   tu.
             
          ”Saya  nak  belanja  awak  makan,”  jawab  Imran  Danish  perlahan  dan  masih  lagi  merenung  gadis  itu .  Terpukau  Imran  Danish  melihat  mata  coklat  gadis  itu.
            
            “Awak  pergilah  belanja  orang  lain  saya  sibuk,” jawab  Dania  lembut  dan  manja  di  pendengaran  Imran  Danish.
           
             “Alah!  Sekejap  saja,”  Imran  Danish  masih  lagi  memujuk  Dania.
           
           “Sorry  la  awak!   Ahad  ni  ibu  dan  abah  saya  datang ,  saya  tak  ada  masa  lapang langsung.
       
              “Tak   apalah   kalau   macam   tu .  Lain   kali   bolehkan?”  Tanya  Imran  Danish.
         
            “Insya- Allah!  Kalau  di  izinkan  ALLAH .” Jawab  Dania  perlahan .
            
         “Saya  pergi  dulu,  makanan   saya  dah  sampai  tu,”  ujar  Imran  Danish  bila melihat  kawannya  melambai  tangan  ke arahnya. Dia  membalas  lambaian  kawannya  itu.  Mungkin  memberi  isyarat  kepada  kawannya  supaya  tunggu  sekejap.
                                                                                                                                   
         “Okey!  Nanti  saya  jumpa  awak  lagi  ya.  Bye  sayang. “ Dia  terus   pergi  menyertai  kawan –kawannya  makan .  Sebelum  berlalu  sempat  lagi  dia  memberikan  senyuman  pada  gadis  itu.
             
          Siapa   yang   tak  terpikat  dengan  senyumannya  itu,  lebih-lebih  lagi  lelaki  kacak  macam  dia  tu . Desis  Dania  sambil  memandang  mamat  tu  pergi  menyertai  kawan-kawannya.
              
           Apa  kena  dengan   mamat  tu ,  nak  bersayang-sayang  pula  dengan  aku?  Pada  hal  kenal  pun  tidak  hanya  bertegur  sapa  macam  tu  saja.  Buang   tebiat  apa  mamat  ni?  Tapi   Dania   akui  dia  senang  bila  berbual  dengan  mamat  tu .  Hati….   janganlah   kau   jatuh   cinta.  Tambah   parah   jadinya   kalau   Dania  jatuh  cinta  pada  mamat  tu.  Leganya   hati  Dania   bila mamat   tu  dah  pergi   duduk  bersama   kawannya . Aman  sikit  dunia.
             
              Tanpa  Dania   sedari,   Imran  Danish  telah  menangkap   beberapa   keping  gambar  Dania  menggunakan   camera   telefon   bimbit   mamat   tu.
            
           Bila  gadis  pujaannya  itu  memandang  kearahnya  dia  berpura-pura  menekan  telefon  bimbitnya .  Sebenarnya  dia  sedang  menangkap   beberapa  keping  gambar  gadis  tu .  Gambar  itu   akan  di hantar pada  kembarnya   Imran  Daniel .  Dia  akan  menceritakan betapa  gembiranya   dia   dapat   berkenalan   dengan   gadis   tu.
           
            “Tentu  Daniel  akan  cemburu  kerana  aku  mendapat  seorang  awek  yang  sangat  cantik ,”  gumam  Imran  Danish  sendiri.
     
          “Jangan  dia  jatuh  cinta  pada  awek  aku  sudahlah .   Kalau  Daniel  jatuh  cinta pada  awek  aku , adakah  aku sanggup  lepaskan  gadis  tu  padanya?  Demi  Daniel, aku sanggup lakukan  apa  saja walaupun terpaksa melepaskan  gadis kesayanganku  itu  walaupun  hatiku  menderita,  desis  hati  Imran  Danish .  Hubungan  mereka  berdua  sangat rapat.  Tidak  ada  rahsia  antara  mereka  berdua .  Daniel  juga  tahu  betapa  susahnya  dia  untuk  mendekati  gadis  idamannya  itu. 
             
                                                                               

No comments:

Post a Comment