Reenzarini

Friday 3 May 2013

SUAMIKU PENDENDAM NOMBOR SATU 6




BAB 6
           
            "Semoga iman Ilham Fahmi masih kuat.  Masih kuat mencintai diriku. Tapi jodoh itu milik Allah. Siapa yang dapat menduga?"Bisik aku perlahan.

            "Kembalikanlah Ilham Fahmi padaku seandainya dia adalah jodohku. Dan sekiranya dia bukannya jodohku , Engkau temukan aku dengan  jodoh yang baik-baik jika Ilham  Fahmi  bukan  jodoh  untukku.  Amin………"

             "Buat masa  ni  biarlah aku tumpukan perhatian  pada  pelajaranku dulu. Insya ALLAH! Kalau sudah jodoh kami tak akan ke mana. Aku cuba memujuk hatiku.
   
            "Cuma dengan lelaki tadi aku terasa lain sangat, sebab itulah aku enggan melayan lelaki tu. Takut hatiku terpikat padanya.  Aku tidak mahu diriku dituduh curang pada Ilham Fahmi." Perlahan aku berkata. Tak mahu kata-kataku mengganggu tidur Yana.

            "Jantung aku akan berdebar bila terpandangkan lelaki tu tadi. Gila, nak kata aku ada  penyakit jantung. Sah, aku ini  sihat  walafiat. Ya ALLAH janganlah kau balikkan hati aku pada lelaki lain." Gerutu  aku  sendiri. 
               
              "Wahai  hati…..  tolonglah hilangkan  perasaan  aku  pada  lelaki  itu.  Aku  tak  nak  jatuh  cinta  dengan  lelaki  itu. Aku  masih  ingat  yang  diriku  telah  pun  bertunang  dan  akan  berkahwin  bila  telah  tamat  pengajian  nanti. " Doaku lagi.
            
               "Dania…..apa yang kau membebel tu?"Soal Yana, bila dia terdengar aku bercakap sendiri.

            "Tak ada apa-apalah Yana. Aku ganggu kau tidur ke? Maafkan aku. Aku sedang membaca assignment aku ni. Banyak lagi tak lengkap. Sebab itulah aku membebel. Esok aku nak pergi cari bahan assignment aku dekat library." Dalih aku.

            "Oh! Sebab assignment tu ke? Kalau aku sihat, bolehlah aku ikut kau pergi library esok. Assignment aku pun belum siap lagi. Ashum!"Tiba-tiba Yana bersin.

            "Ini yang aku tak tahan ni,"kata Yana sambil mengambil kertas tisu di atas mejanya.

            "Aku nak tidur sekejap, petang nanti aku tak pergi kuliah. Nanti berjangkit pula selesema aku ni dengan semua orang." Kata Yana sambil memejamkan matanya. Selimut ditarik sampai ke lehernya.

*****

 Di  kolej  kediaman  putera.
             
           ”Kenapa  dengan  otak  aku  ni?  Asyik teringatkan gadis  tu."Ujar Imran Danish sendiri.

              Beberapa hari telah berlalu sejak dia terlanggar dengan gadis yang tidak di ketahui namanya itu semasa sedang berjalan menuju ke bilik kuliahnya. Entah kenapa dia boleh terlewat hari itu dan membeli minuman panas tu dari kafetaria. 

           Sebenarnya dia dah biasa minum kopi panas sebelum kuliah  bermula  kalau  tidak  dia  akan mengantuk sepanjang masa di bilik kuliah. Bukan gadis itu saja yang terkena  tumpahan  air kopi  itu, dia  juga turut  terkena tempias air kopi itu.  Itulah  yang telah menyebabkan  dia  marahkan gadis itu kerana  badannya  terkena  tumpahan  kopi  panas  tu. Sejak  hari  itu  hatinya  asyik  teringat  pada  gadis  itu.
        
          “Walaupun  garang  tapi  suaranya  lembut  dan  manja  sekali. Comel  pula  tu.Ish! Ish! Siapa  nama  gadis  tu?” Perlahan  Imran  Danish  berkata. Keinginan untuk  mengenali  gadis   tersebut  melonjak-lonjak  dalam  dirinya.

               “Kenapa  dengan  aku   ni?  Mungkinkah  ini  cinta  pandang  pertama?  Macam  ni ke  kalau  dah  jatuh  cinta?  Hish!!  Susah  betullah!  Bak  kata  orang  makan  tak  kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah?Tapi kalau mandi tu memang  basahlah, aku  bukan  ahli  sihir  sampai  mandi pun tak basah.  Entah  betul  ke tidak perumpamaan aku  ni, aku  hentam  saja.  Nama  tak  tahu? Tahu-tahu  dah  jatuh  cinta pula. Tak  ke  gila namanya  tu?  Memang  cinta  gila  pun!” Ucap  Imran  Danish  sendiri.
              
             “Aku dah minta maaf dengan dia, tapi dia tak  nak  maafkan  aku. Macam  mana  aku  nak buat ni? Aku kena cari jalan supaya  gadis  tu maafkan  aku,” getus Imran Danish lagi.   Bibirnya  menguntumkan  senyuman  bila teringatkan  sesuatu.
             
            “Malam  ni aku nak video  call  dengan Daniel, nak bagi tahu  dia aku dah  jatuh cinta. Mesti Daniel gelakkan aku punya,” Imran Danish tersenyum sendiri.
           
            “ Mahunya tak gelak, nama tak tahu? Tup, tup  jatuh  cinta. Tak  ke  pelik  tu? Silap-silap orang kata aku gila, gelak sorang-sorang. Silap-silap kena hantar Tanjung  Rambutan. Baru  kes  naya ,” Imran  Danish  ketawa.        
             
             “Lucu  pula  rasanya  perasaan  cintaku  ni.  Pernahkah  orang  lain   merasakan  apa  yang   aku   rasakan  saat  ini?” Imran  Danish  masih  lagi  duduk bergumam sendiri.   
Dari  tadi  bibirnya  tak  habis-habis  mengukir  senyuman  bahagia.  Bahagia  sangat  kerana  dapat  bertemu  dengan  gadis  comel  itu  di klinik  tadi.  Imran  Danish  tidak  menyangka  dirinya  masih  diberi  kesempatan  untuk berjumpa  dengan  gadis  itu.           
          
          ”Danish! Hang  ni  awat?  Gelak  sorang-sorang? Hang  mau  ka  nak  jadi  penghuni dekat  Tanjung  Rambutan  tu ?” Tanya  Zamil  Ariff   teman  sebilik  Imran  Danish. Dari tadi dilihatnya Imran Danish tersengih sendiri.

             Zamil Ariff  ni  orang  Penang.  Loghat  cakap  dia  memang  tak  boleh  nak  ubah.  Pi  mana  pun loghat  Penang  tu  la  yang  dia  bawa.
             
              “Oi! Zamil!  Kalau  ya  pun  bagi  la  salam  dulu ,  ni  main  sergah  saja. Terkejut  aku.  Bukan  saja  boleh  masuk  Tanjung  Rambutan  tapi  terus  ke  wad  ICU  kau  tahu  
tak ? Silap-silap  boleh  padam  terus,”  balas  Imran  Danish.
                
                 Terkejut  dengan   teguran  tiba-tiba dari  Zamil  Ariff  tu  membuatkan  angan-angannya  tentang  gadis  itu,  terbang  melayang  entah  ke  mana?  Tak  guna  punya  kawan, habis terbang  bayangan  gadis  yang  aku  angau  tu. Gumamnya dalam hati.
          
               Zamil  Ariff  menghamburkan  ketawa  bila  mendengar  kata-kata  dari  Imran  Danish itu. Lucu   pula  dirasakannya.
               
          ”Macam-macamlah  hang ni Danish. Hang  ni Danish,  aku tengok makin parah. Bercakap dan gelak sorang diri. Gelak macam  orang  tak betui. Hang ni dah buang tabiat ka apa? Jom! Hang ikut  aku  pi  library, boleh  kita  study  bersama.”  Zamil  Ariff  mengajak  Imran  Danish  menemaninya  ke  library.
              
             “Malaslah  aku  nak  pergi, aku  ingat  nak  study  dekat  bilik  saja. Kau  ajaklah orang  lain,”  jawab  Imran  Danish.
             
              Study  hang  kata? Dari  tadi  aku  tengok  hang  senyum  tak  habih-habih . Study  apa  namanya  tu?  Ni  mesti  hang  tengah  angaukan  budak  tu  kan? Ini  dah  kes  teruk  ni  Danish. Bukan aku tak tau angau hang tu.  Hang  nak  tau  dak  apa  maklumat  yang  aku  dapat?“  Tanya  Zamil  Ariff  sambil  tersenyum.

                 Tak  habis lagi dengan  loghat  Penang dia.

                 “Maklumat  apa  Zamil?  Cakaplah  cepat,  saja  kau   nak  buat  aku  tertanya-tanya?” Soal  Imran  Danish  sambil  memandang  Zamil.
             
              “Ada  la! “Jawab  Zamil  Ariff  lagi.
            
              “Dah macam wartawan pula kau ni Zamil. Maklumat apa yang kau dapat tu? Cepatlah bagi tahu aku,” Soal Imran Danish lagi sambil memejamkan matanya setelah  baring  dikatil.

            Penat pula kerana asyik berangan saja sejak tadi, gerutunya dalam hati.
           
          Hang  nak tau ka dak, maklumat yang aku dapat ni?” Tanya  Zamil  Ariff  bila melihat  Imram Danish  telah  memejamkan  matanya.
              
            “Maklumat  apa?” Soal  Imran  Danish  lagi. Masih  memejamkan  matanya. Macam  detektif  pula  Zamil  ni. Maklumat  apa  pula  yang  dia  dapat  tu?
           
              “Maklumat pasal budak yang hang  angau  sangat  tu.  Budak  yang  pernah  bergaduh  dengan  hang  masa  hang  tertumpahkan  ayaq  kopi  ke bajunya  tu.  Kalau  tak silap  aku,  hang  juga  pernah  tunjukkan  dekat  aku  masa  kita  makan dekat kafe  dulu. Gadis yang dok cuba sembunyi, bila  nampak  hang tu. Aku  ada  nampak  dia  dekat  library."              
            
             “Betulkah  Zamil?" Tanya Imran Danish ingin tahu.

            "Betullah…..aku pun pernah berminat nak kenal dengan gadis tu dulu tapi manalah dia nak dengan aku ni?Aku dah tak berminat dah dengan dia tu." Ucapan Zamil itu melegakan hati Imran Danish.

            "Iakah Zamil,"tanya Imran Danish.
             
             “Takkanlah  aku  nak  tipu  hang. Sumpah! Aku dah  tak berminat  dengan  dia  lagi . Aku nak tolong kawan aku yang tengah dok angau  ni. Tak  sanggup  aku  nak tengok  kawan aku yang tengah syok sendiri. Bercakap sorang-sorang , macam orang  tak  betui  pula  aku  tengok. Kalau  hang  tak  percaya  jom  ikut  aku.  Itu  pun  kalau  ada  rezeki  hang , dapatlah  jumpa  budak  tu ,” kata  Zamil  Ariff.
             
              “Jom  la  aku  dah  tak  sabar  nak  jumpa  awek aku  tu!” Ajak Imran  Danish  dengan  wajah  ceria. Laju saja dia bangun dari katil. Tak  sabar  nak  bertemu  dengan  gadis  idamannya  itu.
             
             Perasan  betui  Danish  ni , nama  pun  tak  tau  nak  mengaku  awek  dia,  gerutu Zamil   Ariff dalam hati.
          
            “ Danish……. Aku  dengar  kawan  aku  cakap  budak  tu  susah  sikit  nak  usha .  Dia  tak layan kalau nak usha dia.  Aku pun tak tau, pasai apa?  Entah  betui  ntah  dak!  Tapi  hang  cuba  dulu? Kalau dia  tak terima hang, janganlah hang patah  hati  pulak  nooo.  Tak  pasai-pasai  hang  masuk  Tanjung  Rambutan pulak ."Gelak Zamil Ariff.

              "Aku  tak  mau  hang  kecewa  Im,”  beritahu  Zamil  Ariff. Kesian  pulak  kawan  aku  ni  kalau   gadis  tu  tak  mau  terima  dia.  Apa-apa  pun  aku   doakan  Im  akan  berjaya  memikat  gadis  tu.
           
             “Itu yang  aku  suka  tu, ada  cabaran. Kita tengok dulu macam mana? Kau  ada tanya  nama dia?”Imran Danish  ingin  tahu  nama  gadis  itu .
          
            Sorry! Aku  lupa  pulak  apa  nama  dia,  Na  ka  Nana ? Tapi  ada  bunyi  macam  tu la,” jawab  Zamil  Ariff  sambil  memandang  Imran  Danish .
                                                                     
          “Lain  kali  aku  tanya  kawan  aku  lagi.” Ucap  Zamil  Ariff  sebelum  mengajak  Imran  Danish  pergi  library.
             
             Imran   Danish  dan  Zamil  Ariff  pun  bergerak  menuju   ke  library  yang  terletak  di Universiti Tempatan. Mereka berpecah  bila  masuk  ke dalam   library.  Imran  Danish  terus  ke  tempat  yang  selalu  dia duduk  bila  ke  library.  Dia  bernasib  baik  kerana  hari  ini  library  agak  lengang , mungkin  masih  ramai  yang  sedang  makan  di kafetaria. Kalau  ke  library  Imran  Danish  jarang  duduk  bersama  Zamil  Ariff  kerana  Zamil  lebih  suka  duduk  di  tingkat  atas  dan  dia  pula hanya  berada  di  tingkat  bawah.
            
 





1 comment:

  1. Terima kasih kerana sentiasa memberi komen untuk novel RZ.

    ReplyDelete