Reenzarini

Tuesday 28 May 2013

SUAMIKU PENDENDAM NOMBOR 9





BAB 9

             “Ops….sorry  tak  sengaja,”  jawab Imran Danish.

            “ Saya  cuma  nak  ajak  awak  pergi  minum  di kafe. Awal  lagi  ni  kalau  awak  nak  balik  ke bilik.” Jam di pergelangan tangannya dibelek.
         
             Memanglah  awal  sebab  masa  aku  nak  study tadi  kau  dah  ganggu  mood  aku  nak  belajar.  Aku  hanya  marah  dalam  hati. Tak  terluah  kata-kata  tu sebab aku  bukan  jenis  yang  suka  bercakap  kasar  sebenarnya.

            "Ajak pakai mulut, bukannya pakai tangan," marah aku pada lelaki itu.

            'Sorry, silap saya. Saya Cuma nak ajak awak pergi minum." Ucap Imran Danish.
        
             “Eh!  Awak  ni  tak  faham ke?  Saya  kata  tak  nak…tak  nak  la! Saya  mana  kenal awak, kut, kut , awak  ni perogol  bersiri  ke,  penyangak  ke,  apa  ke?  Nanti  saya  juga  yang  susah,  kan?”  Jawab aku  sambil  memandang  lelaki  tu.  Ambik  kau…  siapa  suruh  kau   kacau  aku , kan  dah  kena  dengan  aku.
             
            Mak  ai!  Terus  terang  betul  dia  ni, tak  ada  nak  berlapik  ke  apa  ke?  Imran Danish  ketawa  bila  mendengar  kata-kata  dari  gadis  kesayangannya  itu.  Suka  sangat Imran  Danish  berceloteh  dengan  gadis  yang sedang berjalan  seiring  dengannya itu. Bukan  saja  rupa  gadis  itu  menawan  tetapi  sikap  gadis  itu  juga  membuatkan  Imran Danish tertawan. Tertawan  dengan kata-kata gadis itu…..tertawan  dengan  kemanjaanya.  Pokoknya  kalau  hati  dah  suka  semuanya  indah  dipandangan  mata  Imran  Danish . Aduh!  Angau  lagi  la  aku  balik  ni,  bisik Imran Danish  dalam  hati.
           
           “Awak  ni,  kan….  kalau  nak  tuduh  saya   pun  agak-agak  la  sikit .  Takkan   muka   kacak  macam   saya   ni   perogol  bersiri  atau  penyangak  pula.  Kalau  saya  ni  perogol  bersiri  dah  lama  awak  saya  ngap .”
                       
             Lelaki  itu  menunjukkan  kedua-dua  tangannya  membentuk  seperti  buaya  yang sedang  membuka  mulut .  Luculah  pula  aku  tengok  gayanya  itu.
             “Saya  tak  tunggu-tunggu  lagi ,  saya  terus   terkam  dan  ngap  awak  tahu  tak? Tapi  saya  bukan  macam  tu . Saya  masih  punya  keimanan.” Sinis  lelaki  itu  berkata .
            
           “Mana  la  saya  tahu? Saya  cakap  kut, kut, saya  bukan  tuduh  awak  pun, yang awak  nak  ambil  hati  kenapa?” Bidas Dania  sambil  menjeling  lelaki   yang  sedang berjalan  bersama  dengannya.
            
             “Banyak  la  awak  punya kut, kut.  Mestilah  saya  ambil  hati  sebab  hati  saya  awak dah  curi, “ beritahu  Imran  Danish  pada  gadis  tu

             “Pandai-pandai  saja  nak   tuduh  aku  curi  hati  dia. Kenal pun tidak."                                                                     

              “Apa  awak  cakap  saya  tak  dengar  la?” Soal Imran Danish.  Dia  hanya  melihat  bibir  gadis  itu  bergerak - gerak, tetapi  dia  tidak  tahu  apa  butir  bicara  gadis  itu. Hai! Buat aku geram saja minah ni.Gerutu Imran Danish dalam hati.
             
             “Tak ada apalah, saya cuma cakap dengan diri saya saja.”Aku terus melangkah  pergi. Malas  nak  layan  cakap dia.  Makin dilayan,  makin  menjadi - jadi  pula  dia  ni. Jadi  apa ?  Jadi  apa - apalah? Aku  pun  tak  tahu  jadi  apa ? Macam-macam boleh  jadi. Jadi gatal kut, hatiku berbisik.
              
            Lelaki itu terus bersaing  dengan aku.  Buat  apa  la  dia  ni  ikut  aku,  aku   tak  suka  la.  Gerutu aku lagi dalam hati.
            
            “Kalau  awak  tak  kenal  saya,  sekaranglah  waktu  untuk  kita  berkenalan.  Tak  rugi  awak  kenal  dengan  saya.” Imran Danish  tersenyum  lagi.
             
          “Ish! Tak ingin  saya  berkenalan dengan awak, menyampah.”Imran Danish ketawa bila  mendengar ucapan  gadis  itu.

            "Jadi awak nak cakap, awak menyampah dengan sayalah ni?"Tanya Imran Danish sambil tergelak.

            Huh! Gelak la gelak , kutuk  aku  dalam  hati.
               “Tak habis-habis nak gelak. Lucu sangat ke apa yang aku katakan tadi? “Gumam aku lagi.
           
            "Kenapa awak menyampah dengan saya,"tanya Imran Danish.

            "Saya bukan menyampah, cuma saya tak berapa sukakan awak. " Jawabku. 

            "Cuba bagi sebab kenapa  awak  tak sukakan saya ,” tanya  Imran  Danish.
            
            “Sebab  hari  tu  awak  dah  marah dan  tengking  saya  sebab  tu  la  saya tak sukakan awak,” jawabku  perlahan.
              
            “Oh!  Sebab  saya  tengking  awak  hari  tu,  sebab  tu  awak  menyampah  dengan saya.

            "Saya bukan menyampah ,  saya cuma tak suka saja." Jawabku lagi.

            "Dalam erti kata lain awak memang tak sukakan saya. "Tanya Imran Danish.

            Aku hanya menganggukkan kepalaku.

            "Hari  tu  saya  marahkan  awak  kerana  badan  saya  terkena  air  kopi  panas  tu,  sebab  tu  secara  spontan  saya  tengking  awak.  Sebenarnya  saya  tak  maksudkan  semua kata-kata  saya  tu. Dah  la  masa  tu  saya  dah  lambat  nak  ke  kelas.  Baju  pula kotor. Air  kopi  saya  pula  tertumpah.”Terang Imran Danish.
             
          “Awak  tahu  tak  saya   kalau  tak  minum  kopi,  mata saya  mudah  saja  terlelap  sebab tu  walaupun  dah  terlewat , saya  beli  juga  kopi tu.  Sepatutnya  saya   minta  maaf  dengan  awak,   tapi  masa  tu  saya  terkejut  sebab   terkena  kopi  panas  tu.  Maafkan  saya  sekali  lagi  sebab  tengking  awak  hari  tu,  maafkan  saya,” ucap  Imran Danish lagi.
              
             “Kalau sebab kejadian hari tu awak  ikut  saya.  Okeylah  saya  maafkan awak,  lepas  ni  tak  payahlah  awak  ikut  saya lagi. Saya tak suka."Ucapku.
           
              “Betul  ni  awak  dah   maafkan  saya,”  tanya  Imran  Danish.
            
              ”Tak  mengapalah , lengan  saya  pun  dah  nak  sembuh  pun,”  balasku.
        
             “Whatttt!!!  Awak  cedera  ke? ” Jeritan  kuat  lelaki  tu  membuatkan  aku  sekali  lagi  terkejut.

            Dia  ni  kalau  tak  terperanjatkan aku,  memang  tak  sah. Marahku dalam hati.

              ”Awak !! Yang  awak  menjerit  ni  kenapa?” Terperanjat  saya , nanti  tak  pasal-pasal saya mati sebab terkejutkan jeritan awak tu,”  marahku  sambil  mengurut  dada. Dah  banyak  kali  lelaki  ini  mengejutkan  aku  dengan  sergahan  yang  tiba-tiba  itu.
             
         “Menjerit  dahlah  mengalahkan  puntianak.  Puntianak  pun  boleh  surrender  tak  boleh  nak  cari  makan  lagi.“  Sinis  aku  berkata.
           
               Sorry! Saya  tak  sengaja,”  Imran Danish berkata  sambil gelak.  Suka  sangat  dia  tengok  rupa  gadis  idamannya itu,  comel  sangat.
           
             Sorry,  awak pergi naik lori la.” Aku  cuba  menstabilkan  semula  jantungku   yang  terkejut  tadi. Dada kuurut perlahan.

            “Kus  semangat,” bisikku untuk mengembalikan   semangatku   semula.
       
              “Awak  okey  tak?”  Imran Danish bertanya.
      
             “Okey la, belum  mati  lagi! Lain kali  awak  menjerit  lagi  macam  tu ,  jaga  awak. Saya  gigit-gigit  awak. Dah tahu saya ni lemah semangat ,suka sangat terperanjatkan saya.” Aku bagi amaran pada dia.

            Imran Danish ketawa lagi, lucu mendengar kata-kata gadis itu.

             "Dia  ni , kan  tak  habis-habis  nak  ketawa."Gerutuku.
         
              “Awak  ni  kenapa  dari  tadi  asyik  gelak  saja,”  Tanyaku .

             “Lucu sangat awak  ni. Saya lagi  suka  kalau  awak  gigit  saya, lebih-lebih  lagi  kalau  awak gigit  saya  dekat  leher saya ini. " Tunjuk  Imran Danish  dekat  lehernya.

            "Tak pernah lagi saya dapat gigitan cinta.”Ucap Imran Danish lagi sambil  tersenyum. Sengaja  dia  mengusik  gadis  di depannya  itu.
      
             "Awak ni betul ke tak ada sakit otak?   Jangan-jangan awak ni sewel?Suka cakap yang bukan-bukan."Tanyaku pada lelaki itu.

            "Aduh! Sampainya hati awak kata saya sewel."         
           
             “Entah  apa-apa?  Gatal,”  jawabku  geram  sambil  menjeling.
        
             ”Mana  ada  orang  yang  suka  di gigit  melainkan  dia  tu sewel,” ujarku  pada lelaki  itu. Memang tak  betul  dia  ni.  Sah  dah,  memang  dia  ni  sewel.  Wajah  saja  kacak  tapi sayang , tak betul  rupanya.  Kesian! Aku  kena  cakap  baik-baik  dengan  dia  takut  aku  tak  dapat  nak  lari  dari  dia.
          
             Liaa……tolong! Mana  aku  nak  lari  ni, dahlah  aku pakai baju kurung. Macam  mana  aku  nak  lari  dari  lelaki ini? Aku hanya mampu menjerit di dalam  hati.
        
              Eh! Kalau  sewel , macam  mana  boleh  belajar  di  sini?   Otak  dia  ke  atau  otak  aku  yang dah  sewel  agaknya , hingga  ingat  yang  bukan-bukan. Jangan-jangan lelaki ini ada niat tak baik pada aku. Berbagai persoalan timbul difikiranku.
      
              “Tak payahlah awak risau, lecur di lengan saya ni sikit  saja.  Tak  adalah  sampai   saya  nak saman  awak”, kataku lagi. Aku  menunjukkan  lenganku  yang  sedikit  melecur. Kini bahagian yang terkena air kopi panas itu sudah mula mengelupas dan semakin sembuh.      
      
              ”Alamak!!  Kuranglah  belanja  awak  nanti,” jerit  Imran Danish.

            "Hish! Awak  ni  entah  apa-apa?  Suka  sangat  menjerit.  Terasa  seperti  nak  gugur  jantung  saya , "marahku.

              “Awak!!  Berapa  kali  saya  nak  cakap ,  jangan  menjerit. Terkejut saya  tau .” Aku  terus   menampar  lengan   lelaki  itu.  Kuat  juga  aku  menampar  lengan  dia.
           
            Baru  padan   dengan   muka   dia. Suka  sangat  buat  aku  terkejut . Mujur  lelaki itu memakai baju berlengan panjang. Tak adalah aku  tersentuh lengannya.

            Imran Danish  hanya  tersenyum   sambil  mengosok  lengannya  yang  ditampar  oleh gadis itu.  
            
           " Tadi awak ada  cakap  pasal  belanja, kan? Belanja apa pula awak cakap ni?”  Soalku  hairan.

             Sambil  tersenyum, Imran Danish berkata. ”Kalau awak  kahwin  nanti,  kuranglah  duit  belanja  hantaran  awak. "

            "Eh! Kenapa pula nak kurang?" Tanyaku kurang faham.

            "Sebab lengan  awak  dah  berparut ,”  terang Imran Danish.
          
             “Entah  apa-apa awak  ni?  Awak janganlah  nak  menakutkan  saya.  Mana  ada berparut pun lengan saya ini.” Terus aku berhenti melangkah. Kini aku sedang berdiri  mengadap  lelaki  itu.
         
          “ Janganlah awak risau,  saya  akan  bagi  awak  duit  hantaran  lebih,” kata  Imran Danish  sambil  tersenyum. Sukanya dia dapat mengusik gadis itu.
                          
      
 



2 comments:

  1. Replies
    1. Thanks baby mio. Insya-Allah lain kali N3 baru akan RZ masukkan. Skrg.sibuk nak siapkan novel SPNS.

      Delete