Reenzarini

Saturday 2 March 2013

Kisah tentang Rain

Saya  nak  cerita  kisah  sedih  tentang  seekor  anak  kucing  yang  telah  dibawa  balik  atau  di  kidnap oleh  kucing  jantan  kesayangan  anak-anak  saya .  Nama  kucing  jantan  anak-anak  saya  ialah Doreamon .
Dalam  hujan  lebat  doreamon  telah  membawa  balik  seekor  anak  kucing  yang  baru  lahir  ke  rumah saya . Kita  selalu  dengar  kucing  jantan  selalu  makan  anak  kucing . Saya  tak  tahu  pula samada  doreamon tu  nak  makan  anak  kucing  tu  atau  tidak . Selalu  kucing  doreamon  tak  makan  tikus  atau  binatang  lain . Doreamon  hanya  tangkap  dan  main-main  binatang  yang  dia  tangkap  tu . 
Saya  tak  sangka  pula doreamon  akan  kidnap  entah  anak  kucing  siapa  pun  saya  tak  tahu? Kemana  saya  nak  hantar  anak  kucing  yang  sedang  dalam  kesejukan  itu .Anak-anak  saya  masukkan  anak  kucing  tu  kedalam  kotak  kosong  dan  bawa  masuk  kedalam  rumah .
Keadaan  masa  tu  agak  kelam  kabut  kerana  kami  sedang  merampas  dan  melarikan  anak  kucing  tu  dari  kucing  jantan  anak-anak  saya.
Sejak  dulu  anak  kucing  kecil  yang  baru  lahir  saya  takut  dan  geli  nak  tengok  atau  pun  pegang .Tapi  tangisan  sayu  anak  kucing  tu  membuatkan  saya  tanpa  berfikir  panjang  lagi  terus  pegang  dan  mengeringkan  bulu-bulunya  yang  kebasahan . Luka-luka  bekas  gigitan  kucing  doreamon  saya  sapukan  dengan  ubat  kuning  yang  ada  d irumah  saya .  
Saya  tahu  anak  kucing  tanpa  ibunya  akan  mati . Saya  bagi  anak  kucing  tu  minum  susu tepung . Saya  belai-belai  bulunya . Kesiannya  anak  kucing  tu  kerana  mata  nya  belum  lagi  terbuka  dan  tali  pusatnya  masih  belum  kering . Comelnya  kucing  tu  dan  berwarna  putih . Selepas  minum  susu  anak  kucing  tu  pun  tidur . Kami  selimutkan  anak  kucing  tu  supaya  panas  sedikit . Sekali  sekala  anak  kucing  tu  menangis  mencari  ibunya .Akhirnya  anak  perempuan  saya  letakkan  seekor  patung  bear  mengantikan  ibunya. Anak  kucing  tu  pun  memeluk  patung  bear  tu . Tertidurlah  anak  kucing  tu  sekejap.
Sekali  lagi  anak  kucing  tu  terjaga  dan  saya  berikan  susu  menggunakan  tiub  untuk  memberi  ubat . Selepas  minum  susu  anak  kucing  tu  tidur  semula  dan  saya  selimutkan  badannya  dan  letakkan  didalam  kotak  dan letak  bersama  patung  bear  tadi .
Keesokan  harinya  saya  bersihkan  badannya  semula  dan  berikan  susu  dan  anak  kucing  tu  tertidur  semula . Anak-anak  sepakat  menamakan  anak  kucing  tu  Rain  kerana  anak  kucing  tu  jantan  dan  dijumpai  semasa  hujan  lebat . 
Anak  kucing  tu  tidur  nyenyak  hingga  ke petang .Saya  tak  sangka  pula  anak  kucing  tu  sedang  nazak.
Saya  berikan  susu  tapi  anak  kucing  tu tak  berapa  nak  menyusu . Saya  belai-belai  anak  kucing  tu  untuk  memanaskan  badannya  semula . Hati  saya  masa  tu  hanya  Allah  saja  yang  tahu .  Saya  menangis  dalam  hati  melihat  betapa  sengsaranya  anak  kucing  tu .
Semalam  kita  dikejutkan  dengan  kematian  dua  orang pahlawan  negara  kita . Bayangkanlah  keluarga  mereka  yang  kehilangan  tempat  bergantung . Waktu  tu  saya  rasa  nafas  saya  terasa  sesak  nak  bernafas . Hanya  kerana  seekor  anak  kucing  membuatkan  nafas  saya  sesak .
Saya  tak  lupa  semasa  solat  saya  berdoa  untuk  anak  kucing  tu. sebak  hati  hanya  saya  yang  tahu .  Saya  tak  nak  anak-anak  tahu  kesedihan  saya . Saya  nak  menjadi  kuat  didepan  anak-anak  saya .
Selepas  solat  maghrib  saya  berikan  susu  pada  anak  kucing  tu  lagi  tapi  hanya  sedikit  sahaja  anak  kucing  tu  minum . Alangkah  baiknya  kalau  saya  tahu  dimana  ibu  anak  kucing  tu . Tapi  entahlah  takkanlah  saya  nak  pergi  dari  satu  rumah  ke  rumah  untuk  bertanya  siapa  yang  punya  anak  kucing  tu . Anak  perempuan  saya  memegang  anak  kucing  tu  untuk  memanaskan  badan  anak  kucing  tu .
Anak  kucing  tu  mula  tersentak-sentak  sekali  sekala  menandakan  hayatnya  dah  sampai  ke penghujung . Akhirnya  anak  kucing  tu  diam  dan  dah  tak  bergerak  lagi . Saya  usap-usap untuk  memberikan  kepanasan  padanya .Saya  beritahu  anak-anak  saya  bahawa  anak  kucing  tu  dah  mati .
Sedihnya  hati  . Saya  menangis  dalam  hati  tak  nak  anak-anak  juga  bersedih . Tabahlah  hati.  Walaupun  hanya  seekor  anak  kucing  yang  belum  sempat  mata  melihat  dunia  dan  hanya  sempat  saya  belai  selama  sehari  semalam tapi  rasa  hati  saya  sama  seperti  kehilangan  seorang  anak . Itulah  perasaan  seorang  ibu .
Sebab  hari  dah  malam  saya  selimutkan  anak  kucing  tu  seperti  anak  kucing  tu  sedang  tidur dan  masukan  ke  dalam  kotak . Semasa  baru  nak  tidur  saya  seperti  terdengar  anak  kucing  tu  menangis.
Saya  duduk  dan  berkata  pada  diri  sendiri  .Anak  kucing  tu  dah  mati . 
Bila  bangun  pagi  saya  mengharapkan  keajaiban  supaya  anak  kucing  tu  hidup  semula .
Keesokkan  harinya  anak-anak  dak  korek  lubang  untuk  tanam  mayat  kucing  tu . Anak  kucing  tu  anak  saya  balutkan  dengan  kain  dan  masukkan  ke dalam  kotak  tisu  kosong . Siap  di taburkan  dengan  bunga  lagi  . Saya  langsung  tak  tengok  kucing  tu  sejak  bangun  tadi  kerana  hati  saya  sedih  sangat. Kata  anak  saya  mulut  kucing  tu  mengeluarkan  darah . Sepanjang  hari  ada  saja  titisan  airmata saya  yang  menitis  bila  terkenangkan  anak  kucing  tu .
Berakhirlah  seekor  anak  kucing  yang  kami  namakan  Rain...
Walaupun  hanya  sehari  semalam  membelai  anak  kucing  tu  tapi  perasaan  sayang  pada  anak  kucing  tu  tak  tahu  macam  mana  nak  di  ceritakan....








2 comments:

  1. sedihnya kak saya pun sayang sangat kucing bila kucing x makan aje dah susah hati saya 6 ekor kucing 4 dewasa 2 anak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedih pun sebab kak reen sayangkan kucing.
      Novel kak reen buat pun ceritanya sedih.Tak sempat nak update sebab kak reen tengah edit novel kak reen.Tk banyak masa yg ada.Ep 6 dh upload tapi belum disiarkan lagi.Sabarlah ya.

      Delete